62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι Ελληνικές ταινίες A’ μέρος

Στο 62ο ΦΚΘ θα δούμε σε πρώτη προβολή 20 ελληνικές ταινίες. Για πρώτη φορά, εννέα ελληνικές ταινίες, περισσότερες από κάθε άλλη φορά, συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ. Τρεις ταινίες συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό και, πιο συγκεκριμένα, οι ταινίες Αγέλη προβάτων του Δημήτρη Κανελλόπουλου, Αγία Έμυ της Αρασέλης Λαιμού και Σελήνη, 66 ερωτήσεις της Ζακλίν Λέντζου. Ισάριθμες ελληνικές ταινίες παίρνουν μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors: το .dog της Γιάννας Αμερικάνου, το 18 του Βασίλη Δούβλη, καθώς και η ταινία Ο άνθρωπος με τις απαντήσεις του Στέλιου Καμμίτση. Παράλληλα, ακόμη τρεις ελληνικές ταινίες συναντούμε στο >>Film Forward που για πρώτη φορά φέτος γίνεται διαγωνιστικό. Πρόκειται για τα Μαγνητικά πεδία του Γιώργου Γούση, το ORFEAS 2021, σε σκηνοθεσία που υπογράφει η καλλιτεχνική ομάδα ΦΥΤΑ και το The Timekeepers of Eternity του Αριστοτέλη Μαραγκού.

Σκηνή από το θρυλικό ΔΟΞΟΜΠΟΥΣ

Εξάλλου, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ προσφέρει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει δύο διαμάντια του ελληνικού σινεμά σε καθολικά προσβάσιμες προβολές, σε συνεργασία με την Alpha Bank, τον χορηγό προσβασιμότητας του Φεστιβάλ. Στη φετινή διοργάνωση πρόκειται για τις ταινίες Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;, του Ντίνου Κατσουρίδη, με τον Θανάση Βέγγο, και Δοξόμπους του Φώτου Λαμπρινού. Οι συγκεκριμένες ταινίες θα είναι προσβάσιμες τόσο στις αίθουσες του Φεστιβάλ όσο και στις διαδικτυακές προβολές τους.

Επιπλέον, το 62ο ΦΚΘ θα προβάλλει δωρεάν οκτώ αριστουργήματα του ελληνικού σινεμά, στο πλαίσιο της δράσης της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου «Χώρα, σε βλέπω: Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά» που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάσωσης, ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα.

Οι περισσότερες ελληνικές ταινίες του προγράμματος θα είναι διαθέσιμες και online, στην πλατφόρμα του Φεστιβάλ.

Τα μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής που ανέλαβε το έργο της προεπιλογής των ταινιών του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου ήταν οι: Τζώρτζης Γρηγοράκης (σκηνοθέτης), Χριστίνα Μουμούρη (διευθύντρια φωτογραφίας) και Μαρία Μαρκουλή (δημοσιογράφος).

ΑΓΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ

Εδώ και πέντε χρόνια διοργανώνεται το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, όπως ακριβώς ορίζει ο νόμος. Το Φεστιβάλ δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα, ωστόσο έχουν θεσπιστεί μια σειρά από ανεξάρτητα βραβεία που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν το ελληνικό σινεμά:

  • Τα Βραβεία Κοινού FISCHER.
  • Το Βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, αξίας 5.000 ευρώ σε πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη ή πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτιδα, σε ελληνική παραγωγή που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα («Επίσημη Πρώτη») και το Βραβείο Best Location αξίας 1.500 ευρώ, το οποίο απονέμεται από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ, σε location manager (ή σκηνοθέτη/σκηνοθέτιδα, σε περίπτωση που δεν υπάρχει location manager) ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας, σε ελληνική παραγωγή που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα.
  • Το πρώτο βραβείο της ΕΡΤ, αξίας 3.000 ευρώ απονέμεται στην ελληνική ταινία που επιλέγει η Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Το δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ, το ΕΡΤ Works in Progress, αξίας 2.000 ευρώ απονέμεται στο ελληνικό πρότζεκτ που διακρίνεται στα Works in Progress.
  • Το Βραβείο Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου (αξίας 3.000 ευρώ) απονέμεται σε ταινία η οποία επιδεικνύει μια ολοκληρωμένη αισθητική πρόταση, προάγει την κινηματογραφική τέχνη και αναδεικνύει τις συγγένειές της με τις άλλες τέχνες. Το Βραβείο Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου έχει στόχο την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής. Η ανεξάρτητη επιτροπή αξιολογήσεως, που θα απονείμει το βραβείο σε ελληνική ταινία που πραγματοποιεί την πρεμιέρα της στο 62ο Φεστιβάλ, απαρτίζεται φέτος από τους κ.κ. Αγγελική Αντωνίου, σκηνοθέτη, Ρέα Αποστολίδη, παραγωγό και Γιώργο Φρέντζο, διευθυντή φωτογραφίας.
  • Το Βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου – FIPRESCI.
  • Το Βραβείο των ελλήνων κριτικών – ΠΕΚΚ. Το βραβείο θα δοθεί σε ελληνική ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου.
  • Τα Βραβεία Νεότητας (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής), το οποίο απονέμει επιτροπή φοιτητών από τα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης.

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τόσο μέσα από το πρόγραμμά του όσο και μέσα από τις δράσεις της Αγοράς, στηρίζει με συγκεκριμένες ενέργειες, προγράμματα και βραβεία την ελληνική κινηματογραφική κοινότητα, δίνοντας για δεύτερη συνεχή χρονιά screening fee σε όλες τις ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Επιπλέον, συνεχίζει τη στήριξη στις ελληνικές ταινίες που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, προσφέροντας 3.000 ευρώ ανά ταινία, σε δημιουργούς που συμμετέχουν με την πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους στα σημαντικότερα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ (Κάννες, Βενετία, Βερολίνο, Λοκάρνο, Κάρλοβι Βάρι, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνο, Ρότερνταμ, Νέα Υόρκη, Τραϊμπέκα, Τορόντο, Σάντανς, Μπουσάν, IDFA, Hot Docs, Nyon). Πρόσφατα παραδείγματα, από το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, οι ταινίες Αγία Έμυ της Αρασέλης Λαιμού, που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και Σελήνη, 66 ερωτήσεις της Ζακλίν Λέντζου, η οποία συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Το Φεστιβάλ παρέχει, επίσης, μια πολύτιμη ευκαιρία στους Έλληνες σκηνοθέτες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε ξένους επαγγελματίες. Ταινίες από τη φετινή ελληνική παραγωγή θα προβάλλονται στη διαδικτυακή πλατφόρμα Cinando –ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία παγκοσμίως για τους επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου.

Ανακαλύψτε την πρόσφατη ελληνική παραγωγή:

Επίσημη Πρώτη

Πρωτοεμφανιζόμενοι, πολλά υποσχόμενοι σκηνοθέτες, καθώς και έμπειροι δημιουργοί μάς εμπιστεύτηκαν και φέτος τις ταινίες τους. Σας παρουσιάζουμε τις ελληνικές ταινίες του 62ου ΦΚΘ σε αλφαβητική σειρά:

Αγέλη προβάτων – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κανελλόπουλος

Ο Θανάσης αδυνατεί να ξεπληρώσει το χρέος του στον Στέλιο. Όταν μαθαίνει πως κι ο Αποστόλης βρίσκεται στην ίδια θέση, του ζητά να συμμαχήσουν για να πετύχουν μια καλύτερη συμφωνία με τον Στέλιο. Κι ενώ βρίσκει κι άλλους πρόθυμους να τον ακολουθήσουν, δύο νεαροί μικροεγκληματίες φτάνουν στην πόλη για να εκφοβίσουν αυτούς που χρωστούν στον τοκογλύφο.

Αγία Έμυ – Σκηνοθεσία: Αρασέλη Λαιμού

H Έμυ νιώθει ξένη μέσα στην κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που έχει καλωσορίσει με θέρμη την αδερφή της, την Τερέζα. Όταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της.

Εκείνοι τα ήξερε όλα – Σκηνοθεσία: Τάκης Παπαναστασίου

Η Νόρα πεθαίνει κάτω από την μύτη του Νίκου, μέσα στο σαλόνι του. Ο Νίκος γνωρίζει και χάνει την Φαίη στο πάρκο. Φίλοι, συγγενείς, γνωστοί και άγνωστοι του Νίκου, τον βοηθούν –ο καθένας με τον τρόπο του– να συμφιλιωθεί με το πτώμα της Νόρας και να ξαναβρεί την Φαίη. Όμως εκείνο που στ’ αλήθεια χρειάζεται ο Νίκος, είναι ένας καλός ύπνος.

Καλάβρυτα 1943 – Σκηνοθεσία: Νικόλας Δημητρόπουλος

Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να διεκδικήσει πολεμικές αποζημιώσεις για τη Σφαγή των Καλαβρύτων ωθεί την Κάρολαϊν, τη δικηγόρο που εκπροσωπεί τη γερμανική κυβέρνηση, και τον Νικόλα Ανδρέου, τον τελευταίο επιζώντα του τραγικού γεγονότος, σε ένα αγωνιώδες, οδυνηρό αλλά και καθαρτήριο ταξίδι μέσα από το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της σύγχρονης ιστορίας.

Λούγκερ – Σκηνοθεσία: Κώστα Χαραλάμπους

Τα γεγονότα της ταινίας εξελίσσονται μετά την Κατοχή, μέχρι και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’80. Στα χρόνια αυτά αποτυπώνεται η περιπετειώδη πορεία μιας ισχυρής οικογένειας, μέσα σε κομβικά για την ελληνική ιστορία, χρόνια.

Μαγνητικά Πεδία – Σκηνοθεσία: Γιώργος Γούσης

Μετά την τυχαία συνάντησή τους καθ’ οδόν σε ένα νησί, μια γυναίκα και ένας άνδρας αποφασίζουν να περιπλανηθούν μαζί σε αναζήτηση του κατάλληλου μέρους για να θάψουν ένα μεταλλικό κουτί.

Ο άνθρωπος με τις απαντήσεις – Σκηνοθεσία: Στέλιος Καμμίτσης

Μετά τον θάνατο της γιαγιάς του, ο Βίκτορας, ένας εικοσάχρονος πρώην πρωταθλητής καταδύσεων αναχωρεί με το πλοίο για Ιταλία. Εκεί συναντάει τον Ματίας, έναν νεαρό, παράτολμο Γερμανό. Και οι δύο κατευθύνονται προς τη Βαυαρία, ο καθένας για τους δικούς του λόγους. Και οι δύο αναζητούν απαντήσεις, ο καθένας στις δικές του ερωτήσεις.

Σελήνη, 66 ερωτήσεις – Σκηνοθεσία: Ζακλίν Λέντζου

Μετά από χρόνια απόστασης, η Άρτεμις επιστρέφει αναγκαστικά στην Αθήνα λόγω της εύθραυστης κατάστασης υγείας του πατέρα της. Με την ανακάλυψη ενός μεγάλου μυστικού του, η Άρτεμις γνωρίζει τον πατέρα της για πρώτη φορά. Τον καταλαβαίνει με τρόπο που τόσα χρόνια αδυνατούσε, και κατά συνέπεια τον αγαπάει πραγματικά.

MUSA – Σκηνοθεσία: Νίκος Νικολόπουλος

Η ερωτική ιστορία του Σίμου και του Μούσα. Μια κάθοδος στο σκοτάδι με οδηγό τον Σίμο. Ο Μούσα θέλει να φύγει. Στην προσπάθειά του να τον κρατήσει, ο Σίμος ανοιγοκλείνει την πόρτα που χωρίζει το όνειρο από την πραγματικότητα. Θα χάσει τον Μούσα; Τον εαυτό του; Ή τον εαυτό του μέσα στον Μούσα;