62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι Ελληνικές ταινίες Γ’ μέρος

Παρακολουθούμε οκτώ αριστουργήματα του ελληνικού σινεμά, στο πλαίσιο της δράσης της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου «Χώρα, σε βλέπω: Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά» που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021». Κύριος χορηγός δράσης της Επιτροπής είναι το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ, χορηγοί δράσης της Επιτροπής το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και της Finos Film.

Z (1969) – Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς

Το κλασικό πολιτικό θρίλερ του Κώστα Γαβρά για τη δολοφονία του αριστερού βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη από το παρακράτος είναι ένα τολμηρό, ζωτικής σημασίας πορτρέτο του κοινωνικού αδιεξόδου μιας ιστορικής περιόδου που αντηχεί μέχρι τις μέρες μας. Βασισμένη στη νουβέλα του Βασίλη Βασιλικού και ποτισμένη με τις συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη, η ταινία έφτασε μέχρι τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Ο μικρός δραπέτης (1968) – Σκηνοθεσία: Σταύρος Τσιώλης

Γνωρίζατε ότι το ελληνικό Bugsy Malone γυρίστηκε σχεδόν μία δεκαετία πριν το αμερικάνικο στα στούντιο της Φίνος Φιλμ και ήταν μάλιστα το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σταύρου Τσιώλη; Σε ένα σπάνιο δείγμα εγχώριου παιδικού σινεμά, ο Τσιώλης λοξοκοιτάζει τη Νουβέλ Βαγκ και σφυρηλατεί την αγνή ματιά και την ανοιχτή καρδιά της κινηματογράφησης που τον καθιέρωσε.

Αστέρω (1929)  – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γαζιάδης

Ένα μέχρι πρότινος χαμένο έργο του βωβού σινεμά, που το κοινό γνώρισε από το ριμέικ του 1959 με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Η αυθεντική εκδοχή του βουκολικού δράματος με την Αστέρω και τον Θύμιο ως καταραμένους εραστές μας επανασυστήνει το είδος της «φουστανέλας», πλέον με μουσική υπόκρουση τις δημιουργίες της Nalyssa Green, σε ζωντανή εκτέλεση.

Το μπλόκο (1965) – Σκηνοθεσία: Άδωνις Κύρου

Ο φίλος των υπερρεαλιστών και αγωνιστής Άδωνις Κύρου εμπνέεται από το ιστορικό μπλόκο της Κοκκινιάς και πραγματοποιεί μια από τις πρώτες ουσιαστικές απόπειρες απεικόνισης της Ελληνικής αντίστασης κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό το μπρεχτικών καταβολών δημιούργημα που προβλήθηκε στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών παραμένει μέχρι σήμερα ένα αληθινό κινηματογραφικό κειμήλιο της «χαμένης άνοιξης» της δεκαετίας του ’60.

Ευδοκία (1971) – Σκηνοθεσία: Αλέξης Δαμιανός

Σε αυτή την αρχαία τραγωδία που δεν γράφτηκε ποτέ, ένας λοχίας γνωρίζεται με μια πόρνη, την Ευδοκία, την οποία και παντρεύεται. Το φιλμ του ηθοποιού, σκηνοθέτη και θεατρικού συγγραφέα Αλέξη Δαμιανού είναι ένα δημιούργημα άγριας κινηματογραφικής ελευθερίας, βαθιά πολιτικό, άρρηκτα συνδεδεμένο για πάντα με το εμβληματικό μουσικό έργο του Μάνου Λοΐζου. Ένα ορμητικό έργο πάθους, έρωτα και ιερής οργής, μια ταινία-αντίδραση σε έναν κόσμο σε αγκύλωση.

Μάνια (1985) – Σκηνοθεσία: Γιώργος Πανουσόπουλος

Μια καυτή καλοκαιρινή μέρα στον Εθνικό Κήπο, η Ζωή ξεχνάει τη δουλειά της, τον σύζυγο και το παιδί της και ακολουθεί παροξυσμικά το κάλεσμα της πανσέληνου που πλησιάζει. Ο Πανουσόπουλος επιστρέφει, μετά τους Απέναντι, με ένα μεταφυσικό tour-de-force σε διάλογο με τις Βάκχες του Ευριπίδη, για να αποτυπώσει την προαιώνια πάλη ανάμεσα στο μεταφυσικό και το γήινο, στο ενστικτώδες και το λογικό.

Ιdées Fixes/Dies Irae (Παραλλαγές στο ίδιο θέμα, 1977) – Σκηνοθεσία: Αντουανέττα Αγγελίδη

Ένα από τα πλέον καθοριστικά πειραματικά φιλμ του ελληνικού σινεμά, ανακοίνωσε την άφιξη μιας δημιουργού που δεν σταμάτησε έκτοτε να προκαλεί το κοινό αναζητώντας τα όρια της κινηματογραφικής απεικόνισης. Το φιλμ είναι μια αβάν-γκαρντ εξερεύνηση του φύλου, των ορίων του σώματος και του ίδιου του μέσου, που συνεχίζει να εμπνέει την ποιητική δημιουργία σήμερα.

Θίασος (1975) – Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Αγγελόπουλος

Μία από τις σπουδαιότερες και πλέον βραβευμένες κινηματογραφικές δημιουργίες που πραγματοποιήθηκαν ποτέ παγκοσμίως, η ταινία του Αγγελόπουλου παραμένει εμβληματική μέχρι σήμερα, καθώς ακολουθεί έναν περιοδεύοντα θίασο στην Ελλάδα, από το 1939 μέχρι το 1952. Η πολιτική ιστορία μιας χώρας και η ιδιωτική των μελών του θιάσου πλέκονται αξεδιάλυτα σε μια οικογενειακή saga που συναντά τον κεντρικό πυρήνα του μύθου των Ατρειδών.

Μικρού μήκους ελληνικές ταινίες

Τέλος, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος θα παρουσιαστούν οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες από το πρόσφατο 44ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες θα προβληθούν και σε ειδικό τμήμα στο Film Market, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση sales agents και εκπρόσωποι φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του εξωτερικού.

Οι 15 ταινίες που θα προβληθούν είναι οι:

  • Brutalia, Εργάσιμες Μέρες του Μανώλη Μαυρή
  • Horsepower του Σπύρου Σκάνδαλου
  • Το Βανκούβερ της Αρτέμιδος Αναστασιάδου
  • Every Sunday της Καίτης Παπαδήμα
  • A Summer Place της Αλεξάνδρας Ματθαίου
  • Motorway 65 της Εύης Καλογηροπούλου
  • Soul Food του Νίκου Τσεμπερόπουλου
  • Δεν θέλω να ξεχάσω τίποτα της Βαγγελιώς Σουμέλη
  • Αμυγδαλή της Μαρίας Χατζάκου
  • Last Visit του Σπύρου Αλιδάκη
  • Όλα τα πλάσματα της νύχτας της Μέμης Κούπα
  • Από το μπαλκόνι του Άρη Καπλανίδη
  • Ο φοιτητής του Βασίλη Καλαμάκη
  • Apallou του Νίκου Αυγουστίδη
  • Souls All Unaccompanied του Γιώργου Τελτζίδη

Brutalia, Εργάσιμες Μέρες του Μανώλη Μαυρή     

Παράλληλα, όπως κάθε χρονιά, η Αγορά παρουσιάζει μια σειρά από νέες δράσεις και πρωτοβουλίες, οι οποίες αποσκοπούν στην ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής.

Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του 62ου ΦΚΘ, η Αγορά του Φεστιβάλ:

  • Διοργανώνει εργαστήριο casting directors, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που απευθύνεται σε νέους ηθοποιούς από την Ελλάδα.
  • Εγκαινιάζει τη νέα πρωτοβουλία Agora Short Film Lab, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και το Clermont-Ferrand International Short Film Festival, στην οποία κορυφαίοι επαγγελματίες του σινεμά δίνουν πολύτιμες συμβουλές στους βραβευμένους σκηνοθέτες της Δράμας και του Κλερμόν-Φεράν.
  • Συνεχίζει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τη δράση Meet the Future, στο πλαίσιο της οποίας επτά ανερχόμενοι έλληνες μοντέρ θα παρουσιάσουν στους έλληνες και ξένους επαγγελματίες του σινεμά το showreel τους, θα παρακολουθήσουν ομιλίες και εργαστήρια, ενώ θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε δύο στοχευμένες, κεκλεισμένων των θυρών, συναντήσεις με τον Γιώργο Μαυροψαρίδη και τον Γιάννη Χαλκιαδάκη.
  • Το πρόγραμμα του 62ου ΦΚΘ επιφυλάσσει στο κοινό του Φεστιβάλ και μια ταινία-έκπληξη, η οποία προέρχεται από τη σύγχρονη ελληνική κινηματογραφική παραγωγή !