Ανδρέας Παναγιωτόπουλος: «Η κυβέρνηση υποβαθμίζει την εκπαίδευση και ερημοποιεί τις τοπικές κοινότητες της Ερυμάνθειας»

Ο Βουλευτής Αχαΐας και τομεάρχης Υγείας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ανδρέας Παναγιωτόπουλος κατέθεσε με την συνυπογραφή  έξι  (6)  Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κοινοβουλευτική ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αναδεικνύοντας τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία της Αχαΐας, με σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, συγχωνεύσεις τμημάτων και υποβάθμιση του παιδαγωγικού έργου.

Παρά τη Β΄ φάση προσλήψεων αναπληρωτών η οποία ήρθε με αρκετή καθυστέρηση, τα κενά στα σχολεία του νομού ξεπερνούν τα 200, ενώ οι ελλείψεις σε πανελλαδικό επίπεδο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  φτάνουν τις 16.000, με κάλυψη μόλις 42%. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Αχαΐας, παραμένουν ακάλυπτες 235 θέσεις εκπαιδευτικών, γεγονός που οδηγεί σε συγχωνεύσεις τμημάτων, αύξηση μαθητών ανά τάξη και αναστολή λειτουργίας ολοήμερων τμημάτων.

Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η εικόνα στην Ειδική Αγωγή, όπου 31 τμήματα ένταξης σε δημοτικά και 10 σε νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά, ενώ 88 μαθητές στερούνται παράλληλη στήριξη. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανισότητες, αποκλεισμούς και πλήττει θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες.

Ο Ανδρέας Παναγιωτόπουλος ζητά την άμεση κάλυψη των κενών και την άρση των συγχωνεύσεων των τμημάτων, που μπορούν να επιτευχθούν και με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να μην εξαρτάται η ομαλή λειτουργία του σχολείου από αναπληρώσεις και ετήσιες «ανακυκλώσεις» κενών. Ζητά επίσης να ληφθούν στοχευμένα μέτρα για να λειτουργήσει κανονικά η Ειδική Αγωγή με επάρκεια προσωπικού και υποστήριξη μαθητών.

Η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και οφείλει η Κυβέρνηση να μην αφήνει κανένα παιδί σε όλη την χώρα και στην Αχαΐα χωρίς δάσκαλο, χωρίς παράλληλη στήριξη, χωρίς ολοήμερο και ποιοτικό σχολείο για την ανάπτυξη των παιδιών και την στήριξη της υπαίθρου.  

Ακολουθεί η Ερώτηση.

Αθήνα, 9 Οκτωβρίου  2025

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Θέμα: «Σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικούς και υποβάθμιση του παιδαγωγικού έργου στα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία της Αχαΐας»

Δεν έχει τέλος η ταλαιπωρία μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών στην Αχαΐα, καθώς η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με τεράστια κενά σε προσωπικό, τα οποία παραμένουν ακόμη και μετά τη β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας (25/09/2025), τα κενά στα Δημοτικά Σχολεία του νομού ξεπερνούν τα διακόσια (200), με αποτέλεσμα να παραμένουν ακάλυπτες βασικές ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ενδεικτικά και παρά την πραγματοποίηση της Β΄ φάσης πρόσληψης αναπληρωτών, διαπιστώνεται ότι:

  • Τα υφιστάμενα κενά, τα οποία ήταν γνωστά ήδη από την προηγούμενη σχολική χρονιά, παραμένουν ακάλυπτα.
  • Η διαδικασία κινήθηκε με καθυστέρηση, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος διδακτικός χρόνος μέσα στον Σεπτέμβριο.
  • Στη Γενική Αγωγή παραμένουν 85 κενά (μεταξύ αυτών 20 δάσκαλοι, 15 νηπιαγωγοί, 16 εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, καθώς και ελλείψεις σε ξένες γλώσσες, μουσική, πληροφορική και θεατρική αγωγή).
  • Στην Ειδική Αγωγή καταγράφονται 45 ακάλυπτα κενά (μεταξύ αυτών 31 δάσκαλοι για τμήματα ένταξης και 10 νηπιαγωγοί για τμήματα ένταξης).
  • Στην Παράλληλη Στήριξη, τα κενά αγγίζουν τα 88, εκ των οποίων 69 αφορούν δασκάλους και 18 νηπιαγωγούς.
  • Στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) παραμένουν 17 κενά.

Συνολικά, το Γενικό Σύνολο Κενών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανέρχονται σε 16.000, με κάλυψη μόλις 42% και μετά και τη β’ φάση προσλήψεων ανέρχεται σε 235 θέσεις εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Αχαΐας.

Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε αναγκαστικές συγχωνεύσεις τμημάτων όπως στον Δήμο Ερυμάνθειας όπου τα Δημοτικά Σχολεία Ερυμάνθου και Σταυροδρομίου υποβιβάστηκαν απροειδοποίητα από τετραθέσια σε τριθέσια, ακολουθώντας αναγκαστικά την ίδια πορεία των συγχωνεύσεων και άλλα δημοτικά σχολεία που βρίσκονται στην ύπαιθρο του νομού Αχαΐας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τον υπερπληθυσμό στις αίθουσες, με τμήματα που φτάνουν ή και ξεπερνούν τους 27 μαθητές, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζεται η ποιότητα της διδασκαλίας λόγω της διόγκωσης των τμημάτων.

Παράλληλα, πολλά δημοτικά σχολεία της Πάτρας δεν θα μπορούν πλέον να λειτουργούν ως ολοήμερα, αναγκάζοντας τους εργαζόμενους γονείς να πληρώσουν για την φύλαξη των παιδιών τους. Επίσης πολλά παιδιά στερούνται το μάθημα της Γυμναστικής, της Πληροφορικής, της Μουσικής ή της Ξένης Γλώσσας, ενώ οι ανάγκες για στήριξη μαθητών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες μένουν ακάλυπτες.

Η Ειδική Αγωγή μοιάζει να αντιμετωπίζεται ως τροχοπέδη από την κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική, γιατί μόνο έτσι μπορεί να εκληφθεί το γεγονός ότι παραμένουν κλειστά τουλάχιστον 31 τμήματα ένταξης σε δημοτικά και 10 σε νηπιαγωγεία. Δεν λειτουργούν και παραμένουν κλειστά 17 τμήματα ΖΕΠ, ενώ 88 μαθητές στερούνται την παράλληλη στήριξη στις τάξεις τους και ακόμη χειρότερα κάποιοι γονείς υποχρεώνονται να στραφούν σε ιδιωτικές υπηρεσίες στήριξης των παιδιών τους.

Η κατάσταση αυτή προκαλεί πρόσθετη ταλαιπωρία: οι γονείς αναγκάζονται να αλλάζουν προγράμματα και να καλύπτουν με δικά τους μέσα τα κενά του σχολείου, ενώ οι εκπαιδευτικοί μετακινούνται συνεχώς, εργάζονται σε καθεστώς αβεβαιότητας, ανασφάλειας και καλούνται να «μπαλώσουν» τις ελλείψεις.

Το Υπουργείο αντί να καλύψει τα κενά, κατηγορεί τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, κυρίως τις γυναίκες, ότι ενώ διορίστηκαν πήραν άδεια κύησης ή μητρότητας μετακυλίοντας την ευθύνη στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς για την κατάσταση στην εκπαίδευση γεγονός που προκάλεσε και την αντίδραση πολλών συλλόγων εκπαιδευτικών.

Επειδή η έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού και οι συνεχείς συγχωνεύσεις τμημάτων οδηγούν σε συνολική υποβάθμιση της ποιότητας του παιδαγωγικού έργου,

Επειδή τα ολοήμερα τμήματα αποτελούν κρίσιμο στοιχείο της σχολικής ημέρας, καθώς παρέχουν επιπλέον χρόνο για μαθησιακή υποστήριξη, οργανωμένες παιδαγωγικές δραστηριότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνουν τους εργαζόμενους γονείς,

Επειδή η έλλειψη επαρκούς στελέχωσης στην Ειδική Αγωγή δεν είναι απλώς οργανωτικό πρόβλημα, αλλά ζήτημα ισότητας και δικαιωμάτων των παιδιών με ειδικές ανάγκες με μακροπρόθεσμες συνέπειες στην μετέπειτα ζωής τους,

Επειδή οι προσλήψεις αναπληρωτών έγιναν φέτος με καθυστέρηση και οι μόνιμοι διορισμοί δεν είναι επαρκείς, το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να στηρίζεται στους αναπληρωτές, με τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών να αντιμετωπίζονται ως κόστος και όχι ως δικαίωμα,

Επειδή η Πολιτεία έχει υποχρέωση να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις στα πλαίσια μιας δωρεάν και δημόσιας εκπαίδευσης

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

  1. Γιατί δεν καλύφθηκαν εγκαίρως τα καταγεγραμμένα κενά, ώστε να ξεκινήσει η σχολική χρονιά με όλους τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους;
  2. Πώς σκοπεύει να καλύψει άμεσα τα 235 καταγεγραμμένα κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Αχαΐας;
  3. Θα προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς ώστε να πάψει το φαινόμενο της ετήσιας ανακύκλωσης ελλείψεων;
  • Θα αποσύρει την πολιτική των συγχωνεύσεων τμημάτων που οδηγεί σε υπερπληθυσμό μαθητών ανά τάξη, υποβαθμίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και ερημοποιεί την ύπαιθρο;
  • Ποια μέτρα θα ληφθούν ειδικά για την Ειδική Αγωγή, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, ΕΒΠ και παράλληλη στήριξη;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Παπαηλιού Γεώργιος

Τσαπανίδου Πόπη