Τον Φεβρουάριο του 2024, κάνοντας τη δουλειά διαφάνειας που αρνήθηκε να κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, παρουσιάσαμε μετά από ενδελεχή έρευνα τη λίστα των έργων και μέτρων στο πλαίσιο αναθεώρησης του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για τα οποία η ελληνική κυβέρνηση είχε ζητήσει την τροποποίηση ή την απένταξή τους.
Η τότε κατακραυγή για την αδιαφάνεια της κυβέρνησης υποχρέωσε τώρα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να κάνει έστω το απολύτως ελάχιστο στο αίτημα αναθεώρησης που συζητείται αυτές τις ημέρες: να επισυνάψει σε δελτίο τύπου την πρόταση, στα αγγλικά, της εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου της Ε.Ε. που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση την οποία θα εγκριθεί η νέα αναθεώρηση του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» σε προσεχές ECOFIN.
Εδώ τελειώνει όμως η προσπάθεια ενημέρωσης εκ μέρους της κυβέρνησης. Και αρχίζει η ομίχλη της αδιαφάνειας.
Σύμφωνα με το κείμενο οι αλλαγές στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που προτάθηκαν από την Ελλάδα «λόγω αντικειμενικών συνθηκών» αφορούν συνολικά 108 μέτρα.
Συνολική και συγκεκριμένη όμως ενημέρωση για το ποιο ακριβώς είναι το περιεχόμενο της αναθεώρησης σε κάθε συγκεκριμένο μέτρο, ορόσημο ή στόχο ως προς το εύρος ή το χρονοδιάγραμμά τους δεν υπάρχει. Το συγκεκριμένο χάνεται μέσα στην απροθυμία της Κυβέρνησης να ενημερώσει με πραγματική διαφάνεια και λεπτομέρεια. Στην δε πρόταση Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου, όπως γράφαμε και την προηγούμενη φορά, περιλαμβάνεται σωρεία καταχωρήσεων που εξαντλούνται μόνο στους γενικούς τίτλους και στους κωδικούς των έργων για τα οποία ζητήθηκε από την ελληνική Κυβέρνηση είτε η απένταξή τους είτε η αναθεώρησή του αντικειμένου τους ή του χρονοδιαγράμματος τους. Δείτε εδώ το κείμενο της πρότασης εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου:
Προσέξτε τι πρέπει να κάνει και πάλι ένας απλός πολίτης για να καταλάβει τι ακριβώς αφορά ο κάθε κωδικός έργου ή ορόσημου έργου που αναφέρεται στο παραπάνω σχέδιο απόφασης:
1. Να επισκεφθεί το https://greece20.gov.gr/.
2. Στην κεντρική μπάρα να αντιληφθεί ότι πρέπει να πάει στο «Διαχείριση έργων».
3. Να σκεφτεί ότι πρέπει να κάνει κλικ στο «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα».
4. Μετά να κατέβει μέχρι κάτω τη σελίδα και να μαντέψει μεταξύ μίας πλειάδας εγγράφων ότι πρέπει να επιλέξει τα Κωδικοποιημένα Στοιχεία Ταμείου Ανάκαμψης για να τα βρει σε μορφή excel.
5. Τέλος, να τσεκάρει ένα ένα τα 108 μέτρα και τα 165 ορόσημα ή στόχους που αναφέρονται στο σχέδιο απόφασης του Συμβουλίου, ώστε να του γίνει κατανοητό ποιο ακριβώς αντικείμενο έργου αφορά η κάθε καταχώρηση.
Επαναλαμβάνουμε: Μία Κυβέρνηση που θα ενδιαφερόταν για τη διαφάνεια, θα είχε επεξεργαστεί, αναρτήσει και θέσει άμεσα στη διάθεση κάθε πολίτη μία εύχρηστη και κατανοητή λίστα για το ποια συγκεκριμένα έργα ζήτησε να αναθεωρηθούν στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και ποιο ακριβώς ήταν σε κάθε περίπτωση το περιεχόμενο της αναθεώρησης που ζήτησε: χρονική μεταβολή, αλλαγή αντικειμένου, απένταξη; Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ούτε αυτή τη φορά μπήκε στον κόπο να πάρει πραγματικές πρωτοβουλίες ενημέρωσης, προκειμένου οι αρνητικές ειδήσεις να διαρρέουν με το σταγονόμετρο και να προωθείται μόνο το θετικό κυβερνητικό μήνυμα. Ακόμα και εις βάρος της διαφάνειας.
Και πάλι όμως: αυτό που αρνείται να κάνει η Κυβέρνηση, να ενημερώσει με διαφάνεια, το κάνει ξανά σήμερα το ΠΑΣΟΚ, αφού μελετήσαμε, όσο πιο επισταμένα γίνεται την πρόταση Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου. Με βάση αυτό το κείμενο, δίνουμε στη δημοσιότητα, σε απλά λόγια και προσθέτοντας περιγραφές για να είναι κατανοητό κάθε αντικείμενο, τη λίστα με το σύνολο των έργων για τα οποία ζητήθηκε από την ελληνική Κυβέρνηση η αναθεώρησή τους ή η απένταξή τους από το πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Από την λίστα προκύπτει ότι τροποποιούνται ή και απεντάσσονται έργα που έχουν να κάνουν με το σύνολο σχεδόν του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας: από τα έργα που αφορούν την πολιτική προστασία, την ενέργεια, την κοινωνική πολιτική και τη δημόσια διοίκηση, μέχρι έργα υποδομής και τα έργα αποκατάστασης των συνεπειών στις περιοχές που επλήγησαν από τον Daniel.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η απένταξη έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει βαφτιστεί στο κείμενο «η ελληνική κυβέρνηση εξήγησε ότι δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως».
Κάποια από τα μέτρα για τα οποία η Κυβέρνηση ζήτησε αναθεώρηση είναι γνωστά, κάποια όχι. Για κάποια από αυτά η Κυβέρνηση έχει προβεί σε ανακοινώσεις, για άλλα όχι. Θα χρειαστεί πολλή δουλειά ακόμη για να εκμαιεύσουμε από την κυβέρνηση ποιο ακριβώς είναι το αντικείμενο της αναθεώρησης σε κάθε συγκεκριμένο έργο και τους λόγους – όπως και τους υπεύθυνους – για τους οποίους ένα έργο μειώνεται ως προς το εύρος του ή απεντάσσεται. Αυτή ακριβώς την πίεση θα εξακολουθήσει να ασκεί το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής στην κυβέρνηση.
Σύμφωνα λοιπόν με το επίσημο κείμενο:
α) Οκτώ (8) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «απροσδόκητων καθυστερήσεων» που σχετίζονται με τις διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων. Παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς σε κάθε περίπτωση. Συγκεκριμένα, αυτά τα 8 μέτρα είναι:
1. Το ορόσημο 64 στο μέτρο 16851 που αφορά στην ολοκλήρωση όλων των υποέργων για την προστασία της βιοποικιλότητας, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας εθνικού δικτύου μονοπατιών και πεζοπορικών διαδρομών, καθώς και του οριζόντιου σχεδίου περιπολίας για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της Ελλάδας.
2. Το ορόσημο 82 του μέτρου 16911 που αφορά στην ολοκλήρωση του έργου εναέριων μέσων για τη διαχείριση κρίσεων και την πολιτική προστασία, όπως για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, την αναβάθμιση-εκσυγχρονισμό 7 αεροσκαφών Canadair CL415 σε CL515.
3. Το ορόσημο 80 του μέτρου 16283 που αφορά στην ολοκλήρωση κατασκευής και θέση σε λειτουργία 13 περιφερειακών κέντρων επιχειρήσεων πολιτικής προστασίας. Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθεί το μέτρο 16283.
4. Το ορόσημο 108 του μέτρου 16779 που αφορά στην ολοκλήρωση του έργου «Διαλειτουργικότητα και ανάπτυξη υπηρεσιών διαδικτύου», στην αξιολόγηση των οποίων θα περιλαμβάνεται ο στόχος των ανοικτών δεδομένων [την υλοποίηση του ελληνικού Μητρώου Μεταδεδομένων (όπως ορίζεται στο Μητρώο Διαλειτουργικότητας) και μιας κεντρικής Πύλης Εξυπηρέτησης των Βασικών Μητρώων, η οποία θα αποτελεί κεντρικό σημείο πρόσβασης στα βασικά μητρώα της χώρας].
5. Το ορόσημο 128 του μέτρου 16827 ορόσημο 128 που αφορά στην ολοκλήρωση του έργου «Στρατηγική και πολιτικές για τη διακυβέρνηση δεδομένων στον δημόσιο τομέα» και για τη διασφάλιση συμμόρφωσης με τον GDPR. Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε «να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16827» χωρίς να δίνονται περαιτέρω λεπτομέρειες.
6. Τα ορόσημα 182 και 182a του μέτρου 16925 για την αύξηση της πρόσβασης σε κοινωνικές πολιτικές χωρίς αποκλεισμούς που αφορούν συγκεκριμένα στην ολοκλήρωση της παράδοσης από την διαχειριστική αρχή 80.000καρτών αναπηρίας στους δικαιούχους (ορόσημο 182) καθώς και, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης για την πρόσβαση στην κοινωνική προστασία στην οποία θα ενσωματωθούν οι υφιστάμενες ηλεκτρονικές αιτήσεις παροχών κοινωνικής πρόνοιας σε χρήμα, όπως και ενιαίας Εθνικής Πύλης Παροχών Αναπηρίας, η οποία θα επιτρέπει στους δικαιούχους να έχουν επιγραμμική πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα και παροχές και να εκδίδουν πιστοποιητικά (ορόσημο 182a).
7. Το ορόσημο 213 του μέτρου 16703 που αφορά στην καταπολέμηση του παραεμπορίου, την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και τη θέση σε λειτουργία ολοκληρωμένου και διαλειτουργικού πληροφοριακού συστήματος που επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση των ελέγχων που διενεργούνται σε ολόκληρη τη χώρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και τον έλεγχο της διακίνησης αγαθών και υπηρεσιών, με αντίστοιχη ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του πληροφοριακού συστήματος σε επιτόπιους ελέγχους και η άμεση επιβολή προστίμων.
8. Τα ορόσημα 261 και 262 του μέτρου 16630 που αφορούν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και συγκεκριμένα την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών του BOAK (ορόσημο 261 – ολοκλήρωση του 60 % της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, έγκριση από ανεξάρτητο μηχανικό για το υποέργο 2: Χερσόνησος– Νεάπολη και το υποέργο 3: Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος) καθώς και την ολοκλήρωση του έργου (ορόσημο 262 – ολοκλήρωση του 100 % της αξίας των εργασιών με την πιστοποίηση ανεξάρτητου μηχανικού με το πιστοποιητικό ολοκλήρωσης να φέρει έγκριση του Υπουργείου Υποδομών). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθεί ο ενδιάμεσος στόχος 261 που ήταν προγραμματισμένος για το 2ο τρίμηνο του 2025.
β) Εννέα (9) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «χαμηλότερης από την αναμενόμενη ζήτησης». Και πάλι παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα 9 μέτρα (στην πραγματικότητα είναι 8) είναι:
9. Ο στόχος 35 του μέτρου 16876 που αφορά στην ολοκλήρωση παρεμβάσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια του δημόσιου τομέα (210 κτίρια) με μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κατά μέσο όρο, τουλάχιστον 30 %. Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16876 και να αφαιρεθεί ο στόχος 35 (ολοκλήρωση της ενεργειακής απόδοσης σε 100 δημόσια κτίρια και 100.000 αναβαθμισμένα των σημεία οδοφωτισμού που ήταν προγραμματισμένα για το 4ο τρίμηνο του 2025).
10. Τα ορόσημα 312 και 316 του μέτρου 16285 που αφορούν σε «Μεγάλο πρόγραμμα αρδευτικών έργων με ΣΔΙΤγια την ενίσχυση της γεωργικής παραγωγής» (ορόσημο 312 – ανάθεση συμβάσεων για αρδευτικά έργα και ορόσημο 316 – ολοκλήρωση αρδευτικών έργων). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθεί το ορόσημο 312.
11. Ο στόχος 90 στο μέτρο 16818 που αφορά την ολοκλήρωση του έργου «Υποδομές οπτικών ινών σε κτίρια» και συγκεκριμένα 120.000 ιδιωτικά κτίρια πλήρως συνδεδεμένα με υποδομές οπτικών ινών.
12. Το ορόσημο 186a και τους στόχους 183 και 186 του μέτρου 16922 που αφορούν στην ολοκλήρωση προγράμματος κατάρτισης και στήριξης της απασχόλησης για 7000 δικαιούχους Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγους (στόχος 183), στην ολοκλήρωση προγράμματος ανακαίνισης 100 διαμερισμάτων (70 στον Δήμο Αθηνών και 30 στον Δήμο Θεσσαλονίκης) για 250 δικαιούχους από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (στόχος 186) και στην ολοκλήρωση παρεμβάσεων όπως πρόγραμμα κατάρτισης και πρόγραμμα βραχυπρόθεσμης πρακτικής άσκησης για 159 άτομα που ανήκουν σε πληθυσμούς Ρομά και ψηφιακή κατάρτιση για 3.000 ηλικιωμένους και 2.400 άτομα με αναπηρία (ορόσημο 186a).
13. Τα ορόσημα 174a, 179 and 176 του μέτρου 16904 που αφορά την υποστήριξη ατόμων με αναπηρία και συγκεκριμένα α) «προσβασιμότητα και υποστήριξη υποδομών, κοινωνική ένταξη ατόμων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ASD), πρόωρη παιδική παρέμβαση» (ορόσημο 174a), β) ανάπτυξη του προγράμματος προσωπικής βοήθειας για άτομα με αναπηρία σε εθνική κλίμακα, συμπεριλαμβανομένης διαδικασίας ιατρικής και λειτουργικής αξιολόγησης (ορόσημο 179) και γ) ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του πιλοτικού προγράμματος για την προσωπική βοήθεια, συμπεριλαμβανομένης διαδικασίας λειτουργικής αξιολόγησης της αναπηρίας και ολοκλήρωση της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας του συστήματος ιατρικής και λειτουργικής αξιολόγησης αναπηρίας για το πρόγραμμα προσωπικής βοήθειας και πιθανή ευρύτερη επέκτασή του (ορόσημο 176).
14. Το ορόσημο 180a και τους στόχους 177 και 180 του μέτρου 16919 που αφορούν την ενίσχυση της παιδικής προστασίας και συγκεκριμένα την ολοκλήρωση και στελέχωση τουλάχιστον 50.000 νέων θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς (στόχος 180) και παρεμβάσεις όπως α) ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης των προγραμμάτων μαθημάτων και του εκπαιδευτικού προγράμματος για βρέφη/παιδιά ηλικίας 3 μηνών έως 4 ετών (πιλοτική εφαρμογή σε 90 κέντρα παιδικής μέριμνας), β) ολοκλήρωση των επενδύσεων σε 2.700 κιτ δραστηριοτήτων εκπαιδευτικού υλικού και σε εργαλεία αξιολόγησης της γνωστικής ανάπτυξης για κέντρα παιδικής μέριμνας και γ) δημιουργία 135 Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με ένταξη των τομέων των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM) για παιδιά ηλικίας 12-15 ετών (ορόσημο 180a) και την αποϊδρυματοποίηση ανηλίκων μέσω της επαγγελματικής αναδοχής 100 ανηλίκων με σοβαρές αναπηρίες (στόχος 177). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθούν οι στόχοι 177 και 180.
15. Το ορόσημο 220 του μέτρου 16705 που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας στη γενική κυβέρνηση και την ηλεκτρονική τιμολόγηση με «πλήρη θέση σε λειτουργία πληροφοριακού συστήματος Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού Δημόσιου Τομέα (GOV-ERP), προκειμένου να διασφαλιστεί η συνδεσιμότητα των συστημάτων ERP με το ηλεκτρονικής τιμολόγησης και η συνδεσιμότητα των παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης με το δίκτυο ηλεκτρονικής τιμολόγησης). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16705, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες.
16. Το ορόσημο 346 του μέτρου 16622 που αφορά στη χρηματοδότηση της καινοτομίας και συγκεκριμένα τη χρηματοδότηση κορυφαίων καινοτόμων εταιρειών, που υλοποιούνται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
γ) Έξι (6) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα». Πάλι παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς πλέον σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα 6 μέτρα είναι:
17. Τα ορόσημα 10 και 15 του μέτρου 16871 που αφορούν την αποκατάσταση εδαφών παλαιών λιγνιτωρυχείων στη Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, με πολεοδομικά σχέδια (ορόσημο 15 – έγκριση και έναρξη ισχύος του νόμου-πλαισίου για τις συμβάσεις του προγράμματος που καθορίζει τις γεωγραφικές περιοχές που θα μεταβιβαστούν από τη ΔΕΗ στο Δημόσιο, το περιεχόμενο των μελετών των έργων, τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, τις ρυθμίσεις διακυβέρνησης, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τον προϋπολογισμό) και ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης των εδαφών (15.000 εκτάρια) στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη (ορόσημο 15).
18. Το ορόσημο 16 του μέτρου 16926 που αφορά στην αποθήκευση ενέργειας με έναρξη λειτουργίας όλων των έργων αποθήκευσης ενέργειας έως 1380 MW (συμπεριλαμβανομένου του έργου της Αμφιλοχίας), όπως πιστοποιείται από τον ΑΔΜΗΕ.
19. Τα ορόσημα 51,53 και 54 του μέτρου 16831 (Produc-E Green) που αφορά τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα – έκδοση της άδειας αποθήκευσης και θέσπιση συστήματος υποβολής εκθέσεων (ορόσημο 51), την έκδοση πιστοποιητικού λειτουργίας για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (ορόσημο 53) και τη λειτουργία επιλεγμένων βιομηχανικών μονάδων (ορόσημο 54 – επιλεγμένες βιομηχανικές μονάδες που έχουν λάβει στήριξη θα λειτουργούν πλήρως με ειδικό τμήμα έρευνας και ανάπτυξης για καινοτόμα προϊόντα/υπηρεσίες στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας, όπως ανακύκλωση συσσωρευτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σχεδιασμό ηλεκτρικών οχημάτων κ.α.).
20. Ο στόχος 118 του μέτρου 16826 που αφορά τον εκσυγχρονισμό του προγράμματος «Αναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων» των στρατευσίμων και προβλέπει την κατάρτιση 150. 000 στρατευσίμων. Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε την αφαίρεση του μέτρου 16826.
21. Τα ορόσημα 365 και 366 του μέτρου 16996 που αφορούν στην εγκατάσταση αποθήκευσης ενέργειας για την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ με κοινοποίηση ανάθεσης από τη ΡΑΕΕΥ για έργα συνολικής εγκατεστημένης δυναμικότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας 175 MW (ορόσημο 365) και έναρξη λειτουργίας έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 175 MW (ορόσημο 366).
22. Τα ορόσημα 372 και 373 του μέτρου 16997 που αφορούν στην προώθηση των τεχνολογιών συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα με στόχο την ενίσχυση της απανθρακοποίησης της βιομηχανίας στο πλαίσιο των επενδύσεων και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και ολοκλήρωση της τεχνικής προμελέτης. Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε την αφαίρεση του μέτρου 16997.
δ) Οκτώ (8) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «απρόβλεπτων νομικών ζητημάτων». Και εδώ φυσικά παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς πλέον σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα μέτρα είναι:
23. Το ορόσημο 29 του μέτρου 16879 που αφορά στην ολοκλήρωση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων σε 700 δημοτικές ενότητες, των ζωνών υποδοχής συντελεστών δόμησης σε 50 δημοτικές ενότητες, οριοθέτησης οικισμών σε 50 δημοτικές ενότητες, χαρακτηρισμού δημοτικών οδών σε 120 δημοτικές ενότητες και ολοκλήρωση 5 ειδικών πολεοδομικών σχεδίων.
24. Το ορόσημο 30 του μέτρου 16894 που αφορά στη θέσπιση νέου ειδικού πλαισίου χωροταξικού σχεδιασμού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και την υδατοκαλλιέργεια.
25. Το ορόσημο 141a του μέτρου 16941 που αφορά στον εκσυγχρονισμό & επαναπροσδιορισμό ρόλου των τοπικών Κέντρων Προώθησης της Απασχόλησης, με ολοκλήρωση έργων όπως ο επανασχεδιασμός και ανακαίνιση των κτιρίων των 118 τοπικών Κέντρων Προώθησης της Απασχόλησης της ΔΥΠΑ, με βελτίωση των μηχανισμών ποιοτικού ελέγχου της εξυπηρέτησης πελατών και με εφαρμογή νέων μορφών υπηρεσιών κατάρτισης προφίλ και συμβουλευτικής.
26. Το ορόσημο 145b του μέτρου 16794 που αφορά στον ποιοτικό έλεγχο στις σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), μεταρρύθμιση των προγραμμάτων σπουδών, υποδομές ΕΕΚ και άλλα έργα από τη ΔΥΠΑ. Ολοκλήρωση έργων όπως αξιολόγηση, επανασχεδιασμός και επικαιροποίηση των υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών τουλάχιστον 34 προγραμμάτων εκπαίδευσης για την περαιτέρω ευθυγράμμισή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, ανανέωση και εκσυγχρονισμός της υποδομής ΕΕΚ (τουλάχιστον 270 εργαστηρίων και εξοπλισμού), ανακαίνιση τουλάχιστον 33 κτιρίων των ΕΠΑΣ για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της χωρικής λειτουργικότη&tau