ΑΜΕΣΗ, ΕΙΛΙΚΡΙΝΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ,ΤΗΝ ΑΓΑΠΑΣ ΑΜΕΣΩΣ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΟΠΛΙΣΤΙΚΗ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ Η ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΤΑΧΟΥ ΠΑΡΟΥΣΑ
Συνέντευξη στον Νίκο Ελευθερίου
ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ τη γνώρισα για πρώτη φορά το 1999, στην περιοδεία της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι», την οποία ξανάκανε λίγα χρόνια μετά. Από τότε την παρακολουθώ φανατικά. Μου αρέσουν οι εκάστοτε επιλογές της, ο τρόπος που παίζει, ο τρόπος που σκέφτεται, η φιλοσοφία της για την ίδια τη ζωή. Είναι τόσο αυθεντική σε ότι κάνει που σε κατακτά αμέσως!
Η ΦΕΤΙΝΗ της ηρωίδα η Μαρίνα ήρθε να τη συστήσει και σε ένα άλλο κοινό που δεν την είχε ανακαλύψει μέχρι τώρα, αλλά και στις νεότερες γενιές.
ΤΙ ΝΑ ΠΡΩΤΟΘΥΜΗΘΩ από όλα τα θεατρικά που έχει κάνει, τα γράφω με τυχαία σειρά, έτσι από μνήμης. Στο «Εξ Επαφής», «Επικίνδυνες Σχέσεις», «Τόσο Μακριά», «Βάκχες», «Μ.α.ι.ρ.ο.υ.λ.α.», «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», «Αύγουστος», «Έμμα», «Τρωάδες», «Παραλλαγές Θανάτου» «Βιρτζίνια Γουλφ» και τόσα άλλα!
ΧΑΜΗΛΩΝ τόνων πάντα, αλλά επί της ουσίας άνθρωπος ειδικά στις σχέσεις της με τους συναδέλφους της και τους συνεργάτες της. Άμεση, ειλικρινής και λειτουργική, την αγαπάς αμέσως γιατί είναι αφοπλιστική η αλήθεια της και η ειλικρίνειά της πανταχού παρούσα.
“ΟΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΥΠΗΡΕΤΩ ΠΆΝΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΟΣΤΟ”
ΜΕΤΑ από έναν πλήρη χειμώνα, τόσο θεατρικά, που σκηνοθέτησε και έπαιξε στην «Αντιγόνη» του Ανούιγ στο «Τέχνης», όσο και τηλεοπτικά στην σειρά που πρώτευσε στην τηλεθέαση και δεν ήταν άλλη από το «Σασμό», το καλοκαίρι δεν την βρίσκει σε ησυχία, αλλά το αντίθετο σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Φιλοκτήτη», η ίδια μάλιστα στον ρόλο του Οδυσσέα!
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝ ΛΟΓΩ παράσταση, αλλά και πολλά ακόμα ενδιαφέροντα, η πάντα αξιοπρεπής, γλυκιά και αισθαντική Μαρία Πρωτόπαππα μας μίλησε με χαρά για όλους εσάς!
• Διαχωρίζεις το ρόλο του ηθοποιού από εκείνον του σκηνοθέτη; Αναλαμβάνεις τον κάθε τίτλο ξέροντας από την αρχή πράγματα και καταστάσεις και τα μεταδίδεις στη συνέχεια στα πρόσωπα; Συμβαίνει κάτι άλλο;
Το κοινό σημείο είναι η μελέτη του ίδιου αντικειμένου, δηλαδή του συγγραφέα, της εποχής που έγραψε, τι ήθελε ίσως να πει και με ποιον τρόπο, τους σύγχρονους του και τα ρεύματα που τον επηρέασαν κλπ. Μόνο που την μεταφορά των ευρημάτων, ιδεολογικά και ιδιωτικά την κάνει ο σκηνοθέτης. Και οι δύο ιδιότητες ζυμώνονται με όλους τους υπόλοιπους καλλιτέχνες.
• Την γοητεία που έχει η υποκριτική την καταλαβαίνω, ειδικά το να εναλλάσεσαι διαρκώς. Στη σκηνοθεσία τί βρίσκεις;
Ποια κενά καλύπτεις, τι προσπαθείς περισσότερο να ανακαλύψεις που δεν φαίνεται στην ανάγνωση του κειμένου;
Στην σκηνοθεσία έχεις την ευκαιρία να διαλέξεις κεντρικό θέμα, αισθητική, εκφραστική γλώσσα και τους συνεργάτες, αλλά και να έχεις άποψη επί της δραματουργίας. Η ελευθερία και η ευθύνη είναι μεγαλύτερες και τις αναλαμβάνεις για όλους.
• Στο ρόλο του «Οδυσσέα» το φετινό καλοκαίρι. Θεωρείς πως υπάρχουν ανδρικοί και γυναικείοι ρόλοι; Υπάρχει μια επιπλέον γοητεία, μια πρόκληση, φαντάζει λίγο σαν στόχος προς κατάκτηση;
Όχι, για να είμαι ειλικρινής, δεν το είδα καθόλου έτσι, δεν μου φαντάζει ως στοίχημα, ως κάτι το ιδιαίτερο. Όχι παραπάνω δηλαδή από οποιονδήποτε ρόλο που με ενδιαφέρει πολύ. Και δεν είναι ούτε ασυνήθιστο, αλλά ούτε και πρωτότυπο.
• Επιστροφή στη μικρή οθόνη με ένα ρόλο που σε στιγμάτισε, που σχολιάστηκε και αγαπήθηκε πολύ. Ποιές οι δικές σου εντυπώσεις από όλα αυτά που έχουν συμβεί και συνεχίζουν να συμβαίνουν στο «Σασμό»;
Εγώ, λόγω φόρτου εργασίας, για να πω την αλήθεια, δεν εξετάζω το τι συμβαίνει, ή τι γράφεται. Προλαβαίνω ίσα – ίσα να εξετάσω όσα μου δίνονται για να τα προσαρμόσω και να βρω τρόπο να τα εκτελέσω. Σπάνια έχω την ευχέρεια να δω τι βγαίνει γιατί είναι και κάθε μέρα. Χαίρομαι που υπάρχουν άνθρωποι που το ευχαριστιούνται, φυσικά! Αυτό είναι το δικό τους κομμάτι. Εγώ δουλεύω σε αυτό. Δεν ταυτίζομαι συναισθηματικά.
• Πόσο κοντά ήσουν και είσαι στη «Μαρίνα», δυσκολεύτηκες να προσαρμοστείς, ή το αντίθετο έχει τη δική σου αισθαντικότητα, την τρυφεράδα και την αλήθεια στο συναίσθημα που έχεις κι Εσύ στις προσωπικές σου σχέσεις;
Δεν είμαι η Μαρίνα, είμαι η Μαρία, που φτιάχνει σύμφωνα με οδηγίες και σενάρια, μια ιστορία ενός ανθρώπου. Φτιάχνω, λοιπόν, και μεταπλάθω όσο μπορώ καλύτερα κάτι που μου δίνεται και όταν αρέσει χαιρόμαστε όλοι.
• Έχεις κάνει πολύ επιλεκτικά τηλεόραση, έγινε από συνειδητή επιλογή, απλώς προέκυψε; Νιώθεις δικαιωμένη για αυτό στο πέρασμα του χρόνου;
Το θέατρο είναι εξαιρετικά απαιτητικό σε προσοχή και σε ενέργεια, και για να τα φέρνεις στ’ αλήθεια βόλτα εκεί, χρειάζεται αφοσίωση. Η τηλεόραση από την άλλη απαιτεί πάρα πολύ χρόνο. Άρα, αυτά τα δύο δύσκολα συνδυάζονται, εγώ δηλαδή δεν μπορώ να τα συνδυάσω όταν έχω κάτι επίσης απαιτητικό στο θέατρο. Για την κάθε μία επιλογή μου είχα τους λόγους μου την συγκεκριμένη στιγμή, δεν βάδιζα τυχαία. Δεν τίθεται έτσι
θέμα δικαίωσης.
• Έχεις βρεθεί στο απυρόβλητο από άποψη δημοσιότητας το επεδίωξες, ήταν ηθελημένο, απλώς σε σεβάστηκαν; Μπορεί ένας καλλιτέχνης να βάλει όρια για την προσωπική του ζωή και να τα καταφέρει;
Και μόνο που χρησιμοποιείτε τη λέξη ”Απυρόβλητο”, είναι παράξενο, εάν όχι τρομακτικό. Γιατί να με πυροβολούν στα καλά καθούμενα; Τη δουλειά μου θέλω να κάνω. Το κουτσομπολιό δεν με αφορά. Μέσα εκεί δεν υπάρχει ενδιαφέρον και σεβασμός. Υπάρχει εκμετάλλευση και συμφέροντα.
“ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Η ΜΑΡΙΝΑ, ΕΙΜΑΙ Η ΜΑΡΙΑ, ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΑ, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ”
• Επιστροφή και στο σινεμά και μάλιστα με τη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη, με ιδανικές συνθήκες θεωρείς και έτσι όπως οραματίζεσαι να είναι σήμερα μια άρτια κινηματογραφική παραγωγή;
Προς το παρόν είναι ιδανική συνθήκη γιατί ασχολούνται ταλαντούχοι άνθρωποι και άξιοι συνάδελφοι που θαυμάζω. Αυτό προς το παρόν αρκεί και περισσεύει για να νιώσω όρεξη και ασφάλεια. Ο Παπαδιαμάντης είναι μέγας δάσκαλος.
• Ο κάθε άνθρωπος ψάχνεται, το κάνει για κάποιο λόγο. Ίσως για να απελευθερωθεί από φορτία του παρελθόντος. Από περιέργεια για το καινούργιο, να απαλύνει ένα ψυχικό βάρος. Ο δικός σου προσωπικός ποιος είναι;
Δεν αντιλαμβάνομαι τι εννοείτε με την λέξη “Ψάχνεται” .
• Έχω την αίσθηση πως δεν κυνήγησες καμιά καριέρα, πως απλά όλα ήρθαν από μόνα τους. Σαν αυτό που ήθελες να ανταποκρινόταν σε κάποιο σου ανεπαίσθητο αίτημα και μια δύναμη μέσα σου απλώς το έκανε γεγονός, ή όχι;
Η επαγγελματική σταδιοδρομία δεν προκύπτει τυχαία σε κανέναν άνθρωπο πιστεύω. Τα πάντα χρειάζονται σκέψη, εκπαίδευση, προετοιμασία, προνοητικότητα, προσαρμογή, στόχους, κίνητρα και πάθος.
• Μου δίνεις την αίσθηση πως είσαι στα καλύτερά σου, τόσο φυσικά δημιουργικά, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Τι είναι εκείνο που έχεις βρει και θεωρείς ότι κάνει τις ισορροπίες σου να είναι σε ιδανικό επίπεδο;
Πέρασα μια καλή περίοδο όπου οι δυνάμεις μου και οι αντοχές μου ήταν αυξημένες. Τώρα χρειάζεται να προσέξω και να μαζέψω δυνάμεις, να φροντίσω τον εαυτό μου για να μην εξαντληθώ.
“Η κοινωνία είναι ανάγκη να αγαπά και να αναγνωρίζει το δικαίωμα της ζωής και της ισότητας “
• Πες μου τη γνώμη σου για τα γεγονότα που είδαν το φως της δημοσιότητας. Θεωρείς πως έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας για να αλλάξουν τα στερεότυπα, οι προκαταλήψεις και να υπάρξει μια κοινωνία όπως πραγματικά θα
έπρεπε να είναι;
Η κοινωνία είναι ανάγκη να αγαπά και να αναγνωρίζει το δικαίωμα της ζωής και της ισότητας, δηλαδή των ίσων ευκαιριών. Απέχουμε από το να είμαστε ασφαλείς και υγιείς και ίσοι.
• Έχεις αποφανθεί, μετά από τόσα χρόνια, τι χρειάζεται κάποιος για να έχει μια σταθερή και διαχρονική πορεία; Ταλέντο, σωστό κριτήριο, καλούς συνεργάτες, ένστικτο, κάτι άλλο;
Όλα αυτά που λέτε είναι ωραία και φυσικά πολύ σωστά. Χρήσιμο όμως είναι, επίσης, να μην δουλεύεις μόνο για πάρτη σου, αλλά και για τους άλλους. Πάντα αυτό στην πορεία σου επιστρέφεται.
• Παλιότερα μια παράσταση, μια ταινία, ένα τραγούδι, μας στιγμάτιζε, ίσως και να ταυτιζόμασταν μαζί του, να μας επηρέαζε, τη ζωή μας, τους έρωτές μας, τις προσδοκίες μας. Σήμερα θεωρώ δεν συμβαίνει, γιατί τι φταίει;
Ίσως, γιατί λίγα βλέπαμε, λίγα θυμόμασταν. Τώρα όλα έχουν γίνει. Οι νέοι όμως, πάντα συνοδεύουν τις σημαντικές στιγμές με κάτι που τις συνοδεύει. Μήπως είναι και θέμα ηλικίας; Μήπως μιλάτε για εσάς; Μήπως εσείς δεν ταυτίζετε πια αισθήματα με αισθήσεις, γιατί δεν είναι πλέον η πρώτη τους φορά; Πολλά μπορεί να είναι…
• Είσαι άνθρωπος του προγραμματισμού; Υπάρχουν στα μύχια της ψυχής σου, πράγματα που έχεις οραματιστεί, που ονειρεύεσαι να κάνεις στην τέχνη σου;
Προγραμματίζω γιατί με βοηθά να ξενοιάζω και να νιώθω ασφάλεια. Και καταπατώ τον προγραμματισμό μου όταν η πραγματικότητα τον πετάει έξω. Φυσικά δεν διστάζω να την ακούω.
Διαβάστε την παραπάνω συνέντευξη ολόκληρη στο “πατρινόραμα” Ιουλίου που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας