Η κα. Γκερέκου από τον Αύγουστο του 2019, έχει ορισθεί Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού με απόφαση της Κυβέρνησης και του αρμοδίου Υπουργείου Τουρισμού.
Σήμερα φιλοξενούμε την πρόεδρο στο περιοδικό Patrinorama και μιλάει για το μέλλον του Ελληνικού Τουρισμού , ενώ στέκεται ιδιαίτερα στο θέμα της Ρόδου.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι με την εμπειρία και τις γνώσεις της κας. Γκερέκου πάνω σε θέματα Τουρισμού άρχισε ήδη να διαφαίνεται, ότι συμβάλλει στην διαμόρφωση ενός σύγχρονου ΕΟΤ
Η Άντζελα Γκερέκου γεννήθηκε στην Κέρκυρα. Είναι απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Έχει εργασθεί ως Αρχιτέκτονας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων σε ειδικά προγράμματα αναβάθμισης υποβαθμισμένων περιοχών της Αθήνας, όπως επίσης και σε έναν μεγάλο αριθμό αρχιτεκτονικών έργων στην Κέρκυρα.
Έχει υπάρξει Υφυπουργός Τουρισμού και Πολιτισμού (2009-2010) και Υφυπουργός Πολιτισμού (2014-2015). Έχει εκλεγεί Βουλευτής Κέρκυρας στις Εθνικές Εκλογές του 2004, του 2007, του 2009 και του 2012.
Η κα. Γκερέκου χει επίσης μια αξιοσημείωτη πορεία ως ηθοποιός. Είναι απόφοιτος της «Ακαδημίας Παραστατικών Τεχνών του Λονδίνου» του Derek Jakoby στη Μ. Βρετανία και υπήρξε μέλος της ομάδας μαθητών του Federico Fellini στην Ιταλία. Πρωταγωνίστησε στην Ελληνο-Βρετανική παραγωγή «Το Κορίτσι της Μάνης» το οποίο προβλήθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών. Έχει πρωταγωνιστήσει σε μια σειρά κινηματογραφικών, θεατρικών και τηλεοπτικών παραγωγών και έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους από τους καταξιωμένους Έλληνες σκηνοθέτες. Στο διάστημα 1987-1988 υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη του «Πολιτιστικού Κινήματος Ιονίων Νήσων» – μίας ομάδας ανθρώπων του πολιτισμού με στόχο την αναβίωση του παραδοσιακού Επτανησιακού Θεάτρου με τη συνεργασία και τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων από το χώρο της Πολιτικής και του Πολιτισμού. Από το 2011 είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. του «Κέντρου Επτανησιακού Πολιτισμού» το οποίο κάθε χρόνο διοργανώνει το «Φεστιβάλ Τεχνών Κέρκυρας».
Συμμετέχει εθελοντικά σε μια σειρά από δράσεις Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων για θέματα που αφορούν το περιβάλλον και την προστασία των νεανικών και ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Το διάστημα 2005-2006 ήταν η Εθνική Εκπρόσωπος στην καμπάνια του Global Progressive Forum για το AIDS. Κατά το ίδιο διάστημα υπήρξε Τομεάρχης Εθελοντισμού του ΠΑΣΟΚ ενόσω ήταν εκλεγμένη Βουλευτής του.
Συνέντευξη στη Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου
Κα. Γκερέκου, έχοντας διαγράψει μια μακρά πορεία στην πολιτική ζωή του τόπου, τα τελευταία 4 χρόνια είστε Πρόεδρος του ΕΟΤ. Θα θέλατε να μας σκιαγραφήσετε το μέλλον, που χαράσσει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού για τον τουριστικό κλάδο της χώρας;
Διαχρονικά, ο ΕΟΤ αποτελεί την Εθνική Πύλη Προβολής της χώρας. Είναι δηλαδή εκείνος ο φορέας, ο οποίος υλοποιώντας την στρατηγική που χαράσσει το Υπουργείο Τουρισμού, επικοινωνεί την εικόνα της Ελλάδας στον κόσμο.
Τα τελευταία χρόνια, ο ΕΟΤ προβάλλει συστηματικά την Ελλάδα ως έναν κορυφαίο, ασφαλή, ποιοτικό και βιώσιμο προορισμό, που προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες, σε κάθε γωνιά της, κάθε εποχή του χρόνου.
Δεν είναι τυχαίο ότι το 2022 η Ελλάδα έκανε για πρώτη φορά καμπάνια για το χειμερινό-ορεινό τουρισμό-GREECE DOES HAVE A WINTER-, επίσης καμπάνια για τον Τουρισμό Πόλεων- GREEKEND-. Παράλληλα αναδείξαμε και αναδεικνύουμε, σε συνεργασία και με τα συναρμόδια Υπουργεία, τη σύζευξη που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στον Τουρισμό και την Πρωτογενή Παραγωγή, τα τοπικά προϊόντα μας και τον Πολιτισμό εν γένει.
Απώτερος στόχος μας ήταν και είναι ο διαμοιρασμός των τουριστικών ροών, σε όλο τον ελλαδικό χώρο, όλο το χρόνο. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των τουριστικών μας επιχειρήσεων σε βάθος χρόνου και ταυτόχρονα θα εξασφαλίσουμε και βιώσιμες θέσεις εργασίας. Πρέπει οπωσδήποτε να σπάσουμε την εποχικότητα στη λειτουργία του κλάδου.
Και μόνο με αυτόν τον τρόπο ο τουρισμός, σε οργανική πάντα σύνδεση με την πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή των τοπικών κοινωνιών, θα μπορέσει να λειτουργήσει σα μοχλός ανάπτυξης.
Στα πλαίσια αυτής της εθνικής πλέον στρατηγικής, ο ΕΟΤ επικοινώνησε δυνατά αυτά τα χρόνια τη Γαστρονομία, τον Πολιτισμό, τον Αγροτουρισμό, τον Τουρισμό Ευεξίας, τον Τουρισμό Πόλεων, το λεγόμενο CITY BREAK, όλα αυτά είναι εμπειρίες που μπορεί να τα απολαύσει ο επισκέπτης κάθε εποχή.
Με προσωπική μου πρωτοβουλία, τον Απρίλη του 2022, ο ΕΟΤ διοργάνωσε το ‘’1ο ΣΥΜΠΟΣΙΟ- ΕΛΛΑΔΑ Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΕΥ ΖΗΝ: η Αειφόρα Οικονομία της Φιλοξενίας σε οργανική σύζευξη με την ελληνική Διατροφή και τον Πολιτισμό.’’
Επίσης από το 2022 τα επικοινωνιακά πλάνα του ΕΟΤ είναι πλέον 12μηνης διάρκειας. Ο ανταγωνισμός στη διεθνή αγορά εντείνεται και η χώρα πρέπει να είναι always on επικοινωνιακά.
Τα προωθητικά εργαλεία του ΕΟΤ είναι, πέρα από τις διεθνείς μας καμπάνιες, οι δράσεις συνδιαφήμισης με tour operators και αεροπορικές εταιρείες, η συμμετοχή μας σε παγκόσμιες εκθέσεις με το νέο οικολογικό μας περίπτερο, που έχει ήδη αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις, τα ταξίδια εξοικείωσης και γνωριμίας, που διοργανώνουμε για δημοσιογράφους και opinion leaders από διάφορες χώρες καθώς και μια πλειάδα δράσεων δημοσίων σχέσεων.
Ειδικά για το 2023, η στόχευση ήταν να αναδείξουμε την Ελλάδα ως προορισμό που σέβεται τις αρχές της βιωσιμότητας. Έναν προορισμό με νόημα και μια χώρα ανεπιτήδευτη, όπως δείχνει και η διεθνής καλοκαιρινή καμπάνια του ΕΟΤ : ΕΛΛΑΔΑ – ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΣΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΗ ΖΩΗ. “Greece | A life-changing experience”
Έχετε δηλώσει ότι «ο τουρισμός μας αδιαμφισβήτητα αποτελεί την κύρια παραγωγική δραστηριότητα της χώρας μας και πρέπει να αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για την έξοδο από την οικονομική ύφεση». Σε αδρές γραμμές μας περιγράψατε πριν πως ακριβώς το εννοείτε. Παρ’όλα αυτά, έχουμε αποτελέσματα, γιατί δυστυχώς, όλο για κρίση μιλάμε;
Κατ’ αρχάς επιτρέψτε μου μια διόρθωση στο ερώτημά σας: στην παρούσα συγκυρία δεν μιλάμε για κρίση, για μια κρίση της ελληνικής οικονομίας, μιλάμε για πολλαπλές, αλλεπάλληλες, πρωτοφανείς κρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Θυμίζω την υγειονομική κρίση λόγω covid, την γεωπολιτική και ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, την πληθωριστική διεθνή κρίση και φυσικά την περιβαλλοντική κρίση, λόγω των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής.
Κι όμως παρά το μπαράζ των τεράστιων αυτών διεθνών κλυδωνισμών ο ελληνικός τουρισμός επέδειξε και επιδεικνύει, μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ευελιξία, ωριμότητα, ετοιμότητα και βγαίνει πιο δυνατός, έχοντας αποκτήσει τεράστια εμπειρία σε αυτό που ονομάζουμε: crisis management.
Η χώρα ανήκει σταθερά πλέον στο TOP 5 των διεθνών προορισμών. Γιατί;
Γιατί από το 2020, εν μέσω covid, σε αντίθεση με μεγάλο τμήμα του ανταγωνισμού, ανοίξαμε την αγορά μας και έγκαιρα και με απόλυτη υγειονομική ασφάλεια. Η Ελλάδα τότε κέρδισε τον αμέριστο θαυμασμό και τον ειλικρινή σεβασμό της διεθνούς αγοράς.
Όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία και χάθηκαν, εν μια νυκτί, οι αγορές της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας, εμείς είχαμε ήδη στοχεύσει δυνατά σε μεγάλες αγορές, που άνοιγαν μετά τον covid: τις Η.Π.Α, τον Καναδά, την Αυστραλία. παράλληλα φροντίσαμε και φροντίζουμε να ενισχύουμε τις ροές από όλες τις παραδοσιακές αγορές μας στην Ευρώπη.
Από τις αρχές τώρα του 2023 και παρά την πληθωριστική κρίση, που πλήττει και βασικές ευρωπαϊκές αγορές μας, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας: για το Α’ πεντάμηνο του 2023 (Ιανουάριος – Μάιος) οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 30,7%, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 32,9% συγκριτικά με την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατά το πρώτο 7μηνο του 2023 παρουσίασε αύξηση της διεθνούς επιβατικής κίνησης κατά 33,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 6,9% συγκριτικά με τη χρονιά-ορόσημο του 2019.
Ας τα δούμε αυτά τα στοιχεία… δεν αποκαλείται τυχαία ο τουρισμός ατμομηχανή της οικονομίας μας… αντιστοιχεί, grosso modo, στο 25% του Α.Ε.Π και διατηρεί αυτά τα ποσοστά εν μέσω όλων αυτών των κρίσεων που προανέφερα.
Κυρία Πρόεδρε θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας. Αλλά όλα αυτά ίσως ίσχυαν μέχρι πριν από λίγο καιρό, πριν λίγες μέρες… γιατί μετά ήρθαν οι φωτιές… πόσο αναστρέψιμο είναι το κλίμα για τον ελληνικό τουρισμό, για τη Ρόδο συγκεκριμένα, μετά από ένα τέτοιο πλήγμα;
Πριν αναφερθούμε στον τουρισμό, το πρώτο που θα ήθελα να τονίσω, για μια ακόμη φορά, είναι ότι η κλιματική αλλαγή, το φαινόμενο της υπερθέρμανσης, απειλεί με αφανισμό ολόκληρο τον πλανήτη. Η δε Μεσόγειος έχει αναδειχθεί σε hot spot αυτού του φαινομένου. Νομίζω ότι η διεθνής κοινότητα και ειδικά η Ευρώπη έχει αρχίσει και συνειδητοποιεί το μέγεθος του κινδύνου…
Όσο αφορά τώρα τον ελληνικό τουρισμό- και συγκεκριμένα την τουριστική κίνηση στο σμαραγδένιο νησί της Ρόδου, που ‘’χτυπήθηκε’’ από τις φωτιές, είναι σαφές ότι θα έχουμε ένα βραχυπρόθεσμο πάγωμα των κρατήσεων, μέχρι τα μέσα περίπου του 15Αυγουστου, μετά όμως πιστεύω ότι οι επισκέπτες μας θα έρθουν και θα ξαναέρθουν στη Ρόδο. Θα έρθουν φθινόπωρο, άνοιξη, γιατί όχι και χειμώνα. Η Ρόδος, η Ελλάδα ολόκληρη είναι προορισμός ιδανικός 365 μέρες το χρόνο.
Και θα έρθουν γιατί παρά την ένταση του φαινομένου της φωτιάς στο συγκεκριμένο νησί, το σύνολο του κρατικού μηχανισμού επέδειξε οργάνωση και αποτελεσματικότητα, διαφυλάττοντας τη ζωή και την ασφάλεια των κατοίκων της Ρόδου και των επισκεπτών. Μέσα σε λίγες ώρες μετακινήθηκαν 20.000 επισκέπτες από ξηρά και από θάλασσα και οδηγήθηκαν σε απόλυτα ασφαλή μέρη.
Θα έρθουν και θα ξαναέρθουν οι επισκέπτες στη Ρόδο γιατί οι κάτοικοι του νησιού δεν έδειξαν μόνο αλληλεγγύη και ανθρωπιά, σε πολλές περιπτώσεις έδειξαν αυταπάρνηση και ηρωισμό.
Ξέρετε κάτι, στο διεθνές τουριστικό Marketing καταγράφεται η τάση πολλών πλέον επισκεπτών να βοηθούν τις τοπικές κοινότητες μέσα από τα ταξίδια τους. Όλα τα διεθνή μέσα μιλούσαν για μέρες για τις πράξεις προσφοράς του τοπικού πληθυσμού του νησιού. Πιστεύετε πως όλοι αυτοί οι επισκέπτες που βρέθηκαν εκείνες τις μέρες στη Ρόδο δεν θα ήθελαν να ανταποδώσουν την τεράστια βοήθεια που έλαβαν από τους ντόπιους; Πέραν όμως από όσους βρέθηκαν στη Ρόδο, νομίζω πως και για όλους τους δυνητικούς επισκέπτες οι Ροδίτισσες και οι Ροδίτες είναι πλέον ένας ακόμη λόγος να επισκεφτούν το πανέμορφο νησί μας.
Επίσης θέλω να πιστεύω πως ολόκληρη η μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια θα σταθεί αρωγός στο πλευρό της Ρόδου, στο πλευρό της Ελλάδας. H ETC (Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων), ο ECTTA (Πανευρωπαϊκός Οργανισμός Τουριστικών Γραφείων και Ταξιδιωτικών Γραφείων), μεγάλες τουριστικές εταιρίες όπως η TUI, η JET2, η EASYJET ήταν από την πρώτη στιγμή σε άμεση συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και την Περιφέρεια.
Κυρία Γκερέκου σε ποιες ενέργειες, ποιες πρωτοβουλίες έχει προχωρήσει ο ΕΟΤ προκειμένου να αντιστραφεί το κλίμα για το νησί της Ρόδου, ένα νησί mega brand για τον ελληνικό τουρισμό;
Από την πρώτη στιγμή, το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και τους αρμόδιους τοπικούς φορείς, σχεδίασαν και ήδη εφαρμόζουν συγκροτημένο πρόγραμμα πρωτοβουλιών για την προώθηση της Ρόδου στο εξωτερικό.
To πρόγραμμα περιλαμβάνει:
- Διοργάνωση ταξιδιών δημοσιογράφων και opinion makers από το εξωτερικό στη Ρόδο, εντός του Αυγούστου.
- Επανεκκίνηση προγραμμάτων συνδιαφήμισης με τους μεγάλους tour operators και αεροπορικές εταιρίες, που είχαν διακοπεί λόγω πυρκαγιών σε κάποιες αγορές του εξωτερικού.
- Ενίσχυση της προβολής της Ρόδου στις καμπάνιες συνδιαφήμισης και διαφήμισης που τρέχουν ήδη σε 18 χώρες του εξωτερικού.
- Συνεχή ανταλλαγή πληροφοριών και άμεση ενημέρωση και συνεργασία μεταξύ ΕΟΤ-Υπηρεσιών ΕΟΤ Εξωτερικού, της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και λοιπών τοπικών και ιδιωτικών φορέων για επικοινωνιακή διαχείριση και διάχυση μηνυμάτων στις αγορές.
- Επεξεργασία σχεδίου μακροπρόθεσμης προβολής της Ρόδου.
Στο πλαίσιο των παραπάνω πρωτοβουλιών, που έχουν εξαγγελθεί από το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ετοιμάζεται εντός των ημερών μια καμπάνια παγκόσμιας εμβέλειας με το μήνυμα «Rhodes, What you love is here», μέσα από την οποία θα προβληθούν όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού. Όλες εκείνες οι μοναδικές αναμνήσεις και εικόνες, που είναι ικανές να αφήσουν το αποτύπωμά τους σε κάθε επισκέπτη.
Και βέβαια υψηλής αποτελεσματικότητας πιστεύω πως θα είναι το μήνυμα που έστειλε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, μιλώντας στο βρετανικό κανάλι ITV και την εκπομπή ‘’Good Morning Britain’’.
Αφού τόνισε πως η Ελλάδα είναι ασφαλής χώρα, συνέχισε λέγοντας πως η ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασίες με τις τοπικές αρχές, θα προσφέρει μία εβδομάδα δωρεάν διακοπές στη Ρόδο την ερχόμενη άνοιξη ή το φθινόπωρο σε όλους όσους τις έχασαν λόγω των πυρκαγιών και εφόσον βέβαια το επιθυμούν.
Πιστεύω ειλικρινά πως η Ρόδος, με αφορμή αυτές τις καταστροφικές πυρκαγιές, θα μπορούσε να γίνει ένα παγκόσμιο σημείο επανεκκίνησης για την προστασία του Περιβάλλοντος, για την προστασία ολόκληρης της Μεσογείου. Η Μεσόγειος είναι η πανάρχαια κοιτίδα Πολιτισμού, είναι το Καλοκαίρι του Κόσμου… είναι το όνειρο εκατομμυρίων επισκεπτών από όλο τον πλανήτη. Πιστεύω πως δε θα αφήσουμε αυτό το Όνειρο να γίνει Εφιάλτης…
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Άντζελα Γκερέκου στο περιοδικό “πατρινόραμα-Hellenic” που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας.