Δήμητρα Παπαδήμα : «Μαζί με τους ήρωες που υποδύομαι γνωρίζω τις δυνατότητες της ανθρώπινης ύπαρξης»

Η Δήμητρα Παπαδήμα Δουλεύει 35 χρόνια σαν ηθοποιός, και έχει γράψει περίπου 20 βιβλία και θεατρικά. Τα τελευταία χρόνια ανεβάζει δικά της έργα που όπως η ίδια λέει «έχει ανάγκη να εκφράσει στον κόσμο». Η Πηνελόπη Δέλτα είναι μία μορφή που την έχει απασχολήσει ξανά στο παρελθόν, καθώς έχει γράψει κι άλλο ένα έργο για την σχέση της με τον Ίωνα Δραγούμη, την «Τελευταία Συνάντηση», οι οποία είχε αγαπηθεί πολύ από τον κόσμο και οι παραστάσεις  είχαν μεγάλη επιτυχία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ειδικότερα συγκινητικός είναι ο τρόπος με τον οποίο τα νέα παιδιά τις αγκάλιασαν.

To «π» και η δημοσιογράφος Ευτυχία Λαμπροπούλου συναντήθηκαν με την Δήμητρα Παπαδήμα και είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν μία όμορφη και ζεστή κουβέντα όπου αναφέρθηκαν στους ρόλους της, στην πορεία της στο   θεατρικό σανίδι, τα βιβλία της που έχουν κερδίσει τις καρδιές των αναγνωστών και τα νέα της σχέδια.

 Πως θυμάστε τα πρώτα βήματά σας στην τηλεόραση και το θέατρο; Καθώς πολύς κόσμος ακόμα σήμερα σας έχει ταυτίσει με τηλεοπτικούς ρόλους,  σειρές αλλά και θεατρικές παραστάσεις που αγάπησε.

Να σας εξομολογηθώ πως έχω γλυκές αναμνήσεις από εκείνα τα πρώτα μου βήματα . Όσο δύσκολα κι αν ήταν …υπήρχε ελπίδα μέσα μου αλλά και γύρω μου. Έμοιαζαν με χρόνια δημιουργίας … Και μάλλον ήταν αν τα συγκρίνω με τα τωρινά.

Ηθοποιός σημαίνει φως έχει πει για πρώτη φορά η Έλλη Λαμπέτη παρότι αυτό αποδίδεται στο Χόρν, αυτό το φως μαζί με τον καημό συμπορεύονται και γίνονται δημιουργία. Αυτό το φως υπάρχει σήμερα στο θέατρο και την τηλεόραση ή έμεινε μόνο ο καημός;

Το Φως πορεύεται  με τη δημιουργία . Το σκοτάδι συντροφεύει τον καημό. Τώρα ζούμε άρα και δημιουργούμε στο ημίφως… Στο περίπου όλα. Εφευρίσκουμε λέξεις για να προσδιορίσουμε  την αποχαύνωση…

Είστε ένας άνθρωπος που ανακαλύπτει την ουσία των ανθρώπων και την μετουσιώνει σε ρόλο. Αυτό κάνατε στην Κοτοπούλη, αυτό στην Πηνελόπη Δέλτα, το ίδιο ετοιμάζετε και για τον Ι. Δραγούμη μιλήστε μας για το ταξίδι αυτό. Πως είναι να αγγίζει κανείς σε τόσο βάθος τις οντότητες αυτές;

Έχω παλέψει πολύ πάρα πολύ με τον εαυτό μου… Κι όμως ακόμα δεν τον γνωρίζω. Για αυτό γαντζώνομαι κυριολεκτικά από προσωπικότητες  που “ράγισαν” στην διάρκεια της ζωής τους για να κατανοήσουν το ρόλο που ήρθαν να παίξουν σε αυτήν τη ζωή .  Σας διαβεβαιώνω πως μαζί τους γνωρίζω τις δυνατότητες της ανθρώπινης ύπαρξης . Τόσο προς το δημιουργικό και κομμάτι όσο και προς την πορεία για καταστροφή αυτοκαταστροφή .

Βλέποντας τις παραστάσεις Κοτοπούλη και Δέλτα νιώθει σαν να γίνεστε ένα με αυτές τις γυναίκες η μαγεία του θεάτρου θα πει κανείς εγώ θα πω η θεϊκή υπόσταση του ανθρώπου… Εσείς πώς το βιώσατε αυτό;

Προσωπικά “η μαγεία του θεάτρου” για μένα προέρχεται από τον λόγο . Θέατρο είναι ο Λόγος . Το κείμενο . Κι ύστερα από την οντότητα του ηθοποιού . Όταν ο ηθοποιός έχει να δώσει πάνω στη σκηνή . Τότε η σκηνή ανθίζει . Και το κοινό λυγίζει . Αυτό είναι δημιουργία .

Γνωρίζω πως αγαπάτε την νεολαία και σας αγαπά και αυτή… Πως εισέπραξαν οι μαθητές των σχολείων την παράστασή σας για την Πηνελόπη Δέλτα;

Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία . Μετά το τέλος της παράστασης Το πορτρέτο της Πηνελόπης Δέλτα οι μαθητές έμειναν σιωπηλοί στις θέσεις τους . Βρέθηκα σε αμηχανία . Θυμάμαι που είπα . Είστε παιδιά μου. Σας αγαπώ σαν παιδιά μου. Και τότε χειροκρότησαν και δεν ήθελαν να φύγουν από το θέατρο . Να γιατί ζητάω να παίξω την παράσταση σε μαθητές . Τα παιδιά έχουν ανάγκη από αλήθεια . Ποια ήταν αληθινά η Πηνελόπη Δέλτα ;;;  Όχι δεν είναι μονάχα εκείνη του έγραψε τον Μάγκα . Ταυστιμα του βάλτου . Το παραμύθι χωρίς όνομα . Η ΠΔ ήταν ένα κορίτσι που έζησε σε άλλη εποχή αλλά τους φέρνει στην επιφάνεια τις βαθειές ανάγκες τους . Αγωνίες τους . Τους φόβους τους.  Τα ερωτηματικά τους.

Κάποτε θα έπρεπε τα κρατικά θέατρα να ανοίξουν τις πύλες τους σε τέτοιες παραστάσεις πχ το Εθνικό Θέατρο υπάρχει περίπτωση να αγκαλιάσει τις παραστάσεις σας και να τις  προσφέρει στα σχολεία ;

Πριν δύο χρόνια που έγραψα Το πορτρέτο της Πηνελόπης Δέλτα ζήτησα από το εθνικό και κρατικό θέατρο στήριξη . Όχι οικονομική . Αυτό το έκανα μόνη μου . Κι αυτό . Δικές μου είναι οι παραγωγές ( μικρές αλλά τεράστιες ,,). Δεν έγινε τίποτα .  Δεν απορώ αλλά αγανακτώ.  Τώρα τελευταία το συζητάω πάλι αφού μόνη μου γιόρτασα τα 150 από την γέννηση της Δέλτα το 2024.  Λέω να απευθυνθώ στον πρωθυπουργό . Οπότε με διάταγμα να προωθήσει την Τέχνη όπως της αξίζει…

Θα ήθελα να μας μιλήσετε για τα βιβλία σας, πως ήρθε η συγγραφή ή ξυγγραφή στη ζωή σας; Καθώς τόσο το παραμύθι πραγματεύεται επίκαιρο θέμα όσο και τα βιβλία σας αγγίζουν ευαίσθητες χορδές;

Ανέκαθεν το κεφάλι μου πονούσε από τις απανωτές ανεξέλεγκτες σκέψεις ιδέες, ερωτήματα. Ευτυχώς έπιασα γρήγορα χαρτί κ μολύβι κι άρχισα να σκιαγραφώ τα συναισθήματα …. Όσο γίνεται …. Το παραμύθι μου για το επίκαιρο θέμα του φυσικού περιβάλλοντος και της απληστίας του ανθρώπου με τίτλο το Ανθρωπάκι το παραμύθι του αιώνα , Εχει εγκριθεί από το εθνικό κ κρατικό θέατρο και παραμένει στο συρτάρι μου . Ενώ θα μπορούσε να διδάσκεται στα σχολεία . Επίσης το συζητάω για animation , μεταφρασμένο ολόκληρο στα αγγλικά…

Σας γυρίζω πάλι πίσω κάποτε οι τηλεοπτικές σειρές άγγιζαν την ψυχή των τηλεθεατών, βλέποντας τις θεατρικές παραστάσεις σκέφτηκα αρκετές φορές, πόσο όμορφο θα ήταν τις ζωές των ηρωίδων σας να τις βλέπαμε στην μικρή που μόνο μικρή δεν είναι τώρα  πια η οθόνη της τηλεόρασης, το έχετε σκεφτεί;

Η Πηνελόπη Δέλτα έχει ήδη προταθεί για μίνι σειρά στην τηλεόραση . Κρατική κυρίως . Όπως αντιλαμβάνεστε κάτι τέτοιο θέλει τρόπο για να γίνει . Τρόπο σύνθετο που δεν τον γνωρίζω . Αν απλοποιήσουν τα πράγματα όσοι τα χειρίζονται …. Όλα είναι πιθανά .

Τι είναι εκείνο που θα λέγατε στην κόρη σας εν προκειμένω που είναι ένα ταλαντούχο αυτόφωτο πλάσμα ή σε ένα νέο παιδί που ουσιαστικά πασχίζει μόνο του να παράξει τέχνη ουσίας παρά τις όποιες αντιξοότητες βιώνει;

Στην κόρη μου αλλά και σε όλα τα νέα παιδιά φωνάζω δυνατά  «Προχωρά ααααα . Δική σου είναι η ζωή . Προχωρά ως πραγματικός Νικητής _»

Τέλος, πότε έρχεστε την Πάτρα με την “Ζωή της Πηνελόπης Δέλτα”; Μιλήστε μας για την πλοκή της παράστασης λίγα λόγια το τυράκι που λέμε, τις ημέρες και τις ώρες που θα παίζεται στο θέατρο “ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ+”.

Η παράσταση μου με μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα κ σκηνοθεσία της Θαλασσινής είναι ένα κομμάτι ψυχής ακουμπισμένο στην σκηνή.

«ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ» της Δήμητρας Παπαδήμα  σε σκηνοθεσία Θαλασσινής Βοσταντζόγλου επιστρέφει στην Πάτρα για άλλες δύο παραστάσεις, τη Δευτέρα 31 Μαρτίου και  την Τρίτη 1 Απριλίου στο θέατρο «Επίκεντρο+». Ένας μονόλογος με «πολλά» πρόσωπα. Μια παράσταση ποιητική και ανθρώπινη, που φανερώνει το σκοτάδι της κόρης, γυναίκας, καλλιτέχνιδας, συζύγου, μάνας κι ερωμένης Πηνελόπης Δέλτα -με λεπτομέρειες που ίσως ως τώρα να μην γνωρίζαμε και αλήθειες που είχαν ξεχαστεί με τα χρόνια.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Επί σκηνής: Δήμητρα Παπαδήμα

Κείμενο: Δήμητρα Παπαδήμα

Σκηνοθεσία: Θαλασσινή Βοσταντζόγλου

Επιμέλεια κίνησης: Αυγουστίνος Κούμουλος

Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα

Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κουτάς

Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη

Γενική επιμέλεια: Γιάννης Μποσταντζόγλου

Δευτέρα 31 Μαρτίου  & Τρίτη 1 Απριλίου

Ώρες: Δευτέρα 21:15 & Τρίτη 19:30

 

Σας ευχαριστώ θερμά