Κυριακή 20.11.2022 | Onassis Channel στο YouTube | 21:00
Από την κορυφή του Ψηλορείτη στο Νερατζέ Τζαμί στο Ρέθυμνο
Χωρίς αντίτιμο ή χρονικό περιορισμό
Μια συναυλία που δεν μοιάζει με καμία άλλη έρχεται στο OnassisChannel στο YouTub
Ο Ψαραντώνης, ο σπουδαίος τραγουδοποιός, θεματοφύλακας της κρητικής μουσικής παράδοσης και ιδιοσυγκρασιακός ανανεωτής της κατακτά την κορυφή του Ψηλορείτη «αγκαλιά» με τη λύρα του και μας χαρίζει μία από τις πιο ιδιαίτερες συναυλίες, στο πλαίσιο του STAGES A/LIVE στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση από το Νερατζέ Τζαμί στο Ρέθυμνο την Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022 στις 21:00.
Το STAGES A/LIVE, με πάνω από 1 εκατομμύριο views στο YouTube, είναι μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση για την υποστήριξη των ανεξάρτητων ελληνικών μουσικών σκηνών.
Ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2021 με μια σειρά κινηματογραφημένων live performances, σε μία περίοδο που τα πάντα ήταν κλειστά. Από το 2022, το STAGES A/LIVE επέστρεψε για να φέρει και πάλι στη ζωή χώρους όπου κάτι έχει συμβεί: σε όλη τη χώρα, στις πιο απρόσμενες περιοχές της Ελλάδας και στις πιο αναπάντεχες σκηνές, συναυλίες με τους πιο απρόσμενους καλλιτέχνες για να υποστηριχθεί η ελληνική μουσική σκηνή και οι ήρωές της μέσα από την ψηφιακή σκηνή του Ιδρύματος Ωνάση.
Πρώτος σταθμός για την περίοδο 2022-2023 ο Ψαραντώνης, που σύμφωνα με τον Μάνο Χατζιδάκι, κατέκτησε τη θέση του «πρώτου λυράρη της Ελλάδας» προτού φτάσει να κατακτήσει τις κορυφές των βουνών της Κρήτης και τα βάθη ενός διαχρονικού χώρου στο Ρέθυμνο.
Ο Nick Cave αργότερα είπε πως θα είναι για πάντα ένας «γνήσιος εκφραστής της παγκόσμιας μουσικής». «Κραυγή των θεών» τον αποκαλούν οι διοργανωτές μεγάλων μουσικών φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Όμως, εκείνο που μοιάζει να έχει μεγαλύτερη σημασία είναι αυτό που ο ίδιος λέει: «Η παράδοση κρατάει για πάντα. Χωρίς ρίζα, δεν υπάρχει ούτε φύλλο ούτε καρπός.
Η παράδοση είναι η τέχνη του λαού, η πίστη του». Ο Ψαραντώνης δεν αρκείται στις δάφνες του παρελθόντος του, μα ούτε δείχνει την παραμικρή διάθεση να «κατεβάσει ταχύτητα». Γεννημένος στα Ανώγεια της Κρήτης το 1942, ο Αντώνης Ξυλούρης ήταν μόλις 5 ετών όταν έπιασε για πρώτη φορά στα χέρια του τη λύρα του μεγαλύτερου αδερφού του, Νίκου. Ξεκίνησε παίζοντας σε μια κρητική γιορτή προτού κλείσει τα 13, ενώ ο πρώτος του δίσκος ολοκληρώθηκε το 1974.
Επί μισό αιώνα, ο Ψαραντώνης δισκογραφεί με αμείωτη ένταση, έχοντας παράλληλα στο παλμαρέ του χιλιάδες ώρες ζωντανών εμφανίσεων, καθεμία από τις οποίες αποτελεί μια μυσταγωγική εμπειρία για το κοινό, είτε πρόκειται για μικρές μουσικές σκηνές είτε για διεθνή φεστιβάλ όπου οι θεατές παρακολουθούν σχεδόν αποσβολωμένοι μια βιβλική φιγούρα που όμοια της δεν υπάρχει στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι υπήρξε ο πρώτος Έλληνας μουσικός που έπαιξε το 2007 στο θρυλικό All Tomorrow’s Parties. Δύο χρόνια αργότερα, θα εμφανιζόταν στην αυστραλιανή εκδοχή του φεστιβάλ που επιμελήθηκε ο Nick Cave. Mε τη συνεργασία τους να ευδοκιμεί και στο στούντιο το 2014, οι δύο καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για το soundtrack του πολυβραβευμένου “Loin des Hommes” («Μακριά από τους ανθρώπους»), της ταινίας που –με πρωταγωνιστή τον Viggo Mortensen– κέρδισε τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας του 2014.
Σύλληψη & Επιμέλεια: Χρήστος Σαρρής
Διεύθυνση Παραγωγής: Έλενα Χωρέμη, Σμαράγδα Δογάνη
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Ψαραντώνης: Λύρα, Τραγούδι
Γιώργης Ξυλούρης: Λαούτο
Λάμπης Ξυλούρης: Ούτι
Νίκη Ξυλούρη: Μπεντίρ, Στάμνα, Τραγούδι
Σύνδεσμος Διαδόσεως Καλών Τεχνών Ρεθύμνου (Ωδείο Ρεθύμνου)
Αίθουσα Παντελής Πρεβελάκης
Πρόεδρος Συνδέσμου: Έφη Γαγάνη
Γραμματέας Συνδέσμου: Μαρία Λιουδάκη
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ
Σκηνοθεσία – Κάμερα: Χρήστος Σαρρής
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Έβαν Μαραγκουδάκης
Εικονοληψία: Δημήτρης Ζιβόπουλος, Κοραλία Δογάνη, Νίκος Σέμπος
Drone operator: Ορφέας Καλαφάτης
Βοηθός Video Crew: Ανδρέας Μάρκου
Τεχνική Υποστήριξη: Backstage Live
Φωτιστής: Γιώργος Ρώμας
Ηχογράφηση – Mίξη Ήχου: Jacopo Fokas (Villa Giuseppe Recording)
Βοηθός Ηχολήπτη: Ζάχος Ελευθεριάδης
Monitoring Engineer: Μάνος Τσαντηράκης
Backline Engineer: Μάριος Τεντάκης
Μοντάζ: Τρύφωνας Καρατζίνας
Χρωματική Επεξεργασία: Μάνθος Σάρδης
Φωτογράφιση: Αλέξανδρος Αβραμίδης