Ο Δημήτρη Φάκαλος είναι μια από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του Πατρινού Καρναβαλιού συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση δεκαετιών. Και φυσικά διοργάνωσε για ακόμα μία χρόνια το καλύτερο και μεγαλύτερο πάρτι του Καρναβαλιού, Τελευταία ημέρα,την Κυριακή. Ο χορός των ιδρυτικών πληρωμάτων όπως έχει μείνει στην ιστορία,που όλη η Πάτρα θέλει να παραβρεθεί αλλά είναι σαν να ψάχνεις πρόσκληση στην πιο διάσημη συναυλία! Ο ίδιος έχοντας και την ιδιότητα του επιτυχημένου επιχειρηματία στον ευρύτερο χώρο της εστίασης,μας μιλά για το Πατρινό Καρναβάλι,τι πρέπει να αλλάξει για να γίνει καλύτερο,αλλά θυμάται μαζί μας και όλη την ιστορία και …ιστορίες!
Συνέντευξη στον Σωτήρη Γεωργίου
κ.Φάκαλε,πως ξεκινάνε όλα για την παράδοση που έχετε φτιάξει πλέον;
Εμείς ξεκινήσαμε το 1989 με την παρέα μας σαν παιδιά. Μετά το 1991 που ενηλικιωθήκαμε λοιπόν έπρεπε να κάνουμε ένα πάρτι και να μη πηγαίνουμε εκεί που ήταν οι γονείς μας. Ήμασταν το “62” πλήρωμα και μετά με 3-4 γκρουπ αρχίσαμε να κάνουμε πιο μεγάλα πάρτι. Κάναμε και στον ΝΟΠ με τον Γκόγκο,με το γκρουπ του Ρωμάνου,μετά στην Αχάϊα Κλάους 1000 άτομα,στο λιθογραφείο και το πρώτο γίγα πάρτι έγινε στα παλιά σφαγεία που ενώσαμε το 2004 σύνολο τέσσερα κτίρια και είχαμε 1800 άτομα. Από τότε κάνουμε ένα μεγάλο πάρτι που έφτασε σήμερα να είναι το πιο μεγάλο και καλύτερο! Η δύναμη του πάρτι είναι να υπάρχει ο πόρος ο οικονομικός για να κάνουμε καινοτόμα πράγματα. Για παράδειγμα στην Αχάια Κλάους στήναμε μια αποθήκη χωρίς ρεύμα! Στην “Αποθέωση”εμείς φτιάξαμε όλο τον κήπο από την αρχή για να χωράμε! Είχαμε πάει και στο Royal που φέραμε Onirama και το 2015 τον Ρουβά που έγινε χαμός. Μετά το Σάκη φέραμε Onirama και Ζαχαράτο αλλά είπαμε ότι το Καρναβάλι δεν θέλει λάιβ. Γιατί αν είναι καλό το λάιβ, μετά ο κόσμος δεν παρτάρει! Θα έχουμε και φέτος τα καλύτερα φαγητά,4 stage και πολλές παροχές. Το λέγαμε από το 1995 το πάρτι των πληρωμάτων αν και το όνομα είναι το “Κλασική συνταγή”!
Το σημερινό Καρναβάλι πως είναι σε σχέση με τα παλαιότερα ιστορικά,του ’90-2000 για παράδειγμα;
Δ.Φ: ” Υπάρχει ένα κομμάτι του Καρναβαλιού που είναι ίδιο. Θυμάμαι και με τον πατέρα σου τον Βασίλη τον Γεωργίου ,όταν κάναμε τα ταλέντα στον “Καραβίτη” με 400 άτομα και τώρα είναι πχ 1000. Στο δικό μας γκρουπ είχαμε φτάσει στα 700 άτομα αλλά τώρα το μαζέψαμε στα 90 για να μένει η παρέα όπως λέμε. Μετά τα 45 ηλικιακά, όλοι πρέπει να είναι οργανωμένοι μέχρι 100 άτομα για να είναι το σημείο αναφοράς μέσα στο χρόνο. Που θα πάμε στα ταλέντα,στον κρυμμένο θησαυρό,θα κάνουμε τα πάρτι μας. Που είναι ο Χρυσός Χορός,το Studio 54,το τελευταίο Σάββατο το Πιτζάμα πάρτι. Είναι ένα παράλληλο Καρναβάλι μέσα στο Καρναβάλι. Σαφώς η παράδοση διατηρείται. Και πολλά παιδιά από εμάς τους παλιούς ακολουθούν αλλά δεν είναι η πλειοψηφία για να πάρουν το Καρναβάλι στα χέρια τους. Άλλωστε και η νεολαία διασκεδάζει αλλιώς πχ. Που είναι το Traffic,η Arena ; Πρέπει να το προσέξουμε αυτό,ότι έχει αλλάξει η τάση. Εμπορευματοποίηση υπήρχε και παλιά που με ρωτάτε. Επίσης παλιά τα πληρώματα είχαν και περισσότερες κατασκευές. Και αυτό άλλαξε γιατί είχαμε έναν χώρο που πηγαίναμε και τα κατασκευάζαμε. Αλλά έκλεισε και δεν υπάρχει χώρος. Είχαμε αρχίσει από τον Λαδόπουλο,μετά στο Γκάζι και το 2004 είχαμε πάει σε κάτι αποθήκες στην Λεύκα της ΑΣΟ . Που είχε παραχωρήσει τον χώρο στον Δήμο για να μπαίνουμε εμείς. Αλλά η σημερινή Δημοτική Αρχή θέλει άλλη χρήση. Από την μια καλά έκανε αφού βρήκε κονδύλια να το κάνει πολιτιστικό και αθλητικό κέντρο,αλλά εμείς μείναμε στον δρόμο Επίσης η τεχνολογία έχει βοηθήσει και έχουμε καλύτερες στολές από παλιά .Καθώς τυπώνεις πια τρομερά σχέδια”.
Το Καρναβάλι δυστυχώς είναι μόνο μια εφήμερη λαϊκή γιορτή
Τι είναι τελικά το Καρναβάλι;
Δ,Φ: ” Το Καρναβάλι δυστυχώς είναι μόνο μια εφήμερη λαϊκή γιορτή και το λαϊκή δεν είναι με κακή έννοια.Θα έπρεπε όμως να είναι πόλος ανάπτυξης. Χρειάζεται αλλαγή στόχευσης,στρατηγικής και τι τελικά θέλουμε. Κάτι που είναι 100% θέμα Δήμου. Είτε συμφωνείς είτε όχι με την πολιτική κουλτούρα της Δημοτικής Αρχής, έχουν το δικαίωμα καθώς έχουν εκλεγεί. Αλλά ο τρόπος σκέψης τους είναι προς τα μέσα και όχι προς τα έξω και δεν δέχονται και άποψη άλλη. Όταν λοιπόν έρχεται μια τοπική μπύρα και λέει να φτιάξω δύο άρματα αλλά της λένε μην φαίνεσαι όμως, τι να πούμε; ΄Το ίδιο με τα κρουαζιερόπλοια που αποφασίζει ο Δήμος και δεν τα θέλει και χανουμε 10.000 κλίνες. Ή όταν δεν πηγαίνουμε στην ΔΕΘ. Πως θα έχουμε λοιπόν εξωστρέφεια; Είχε πει ο Αντρέας ο Κουρής με το MAD όταν είχαμε συζητήσει,εγώ αγοράζω την παρέλαση. Θα βάλω είχε πει κάγκελο παντού ίδιο με 4 χορηγούς και όχι 100 να χάνονται,κάμερες με γερανούς σε κάθε γωνία και παντού σελέμπριτις. Και εμείς είπαμε δεν τα θέλουμε αυτά. Και όταν δεν χρησιμοποιείς την λέξη προϊόν γιατί δεν την θεωρείς καλή,τι να λέμε;
Το 2010 είχε έρθει εδώ ο Γιάννης ο Κωτούλας που ήταν αντιπρόεδρος της πόλης των Τρικάλων για να δει πως μια πόλη σε τρεις μέρες φιλοξενεί άλλη μια πόλη! Και τώρα τα Τρίκαλα είχαν 17 φορές τον πληθυσμό τους σε 50 ημέρες ,με 1,5εκ εισιτήρια στον Μύλο των Ξωτικών. Γιατί υπήρχε στόχευση και σκοπός. Αν θέλουμε κάτι τέτοιο,υπάρχει λοιπόν τρόπος. Είχε γίνει μια έρευνα που λέει ότι το brand του Καρναβαλιού εκτός Πάτρας είναι στα ύψη! Και υπάρχει τεχνογνωσία και αυτό δεν είναι μόνο οι στολές που κρατά και την τοπική οικονομία καθώς οι βιοτεχνίες φτιάχνουν στολές για όλα τα Καρναβάλια. Και φυσικά το Καρναβαλικό Εργαστήρι. Θα μπορούσαμε να φτιάξουμε ένα Καρναβαλικό Πάρκο που να μπορεί να δέχεται κάθε ημέρα 5-6000 κόσμο. Όχι σαν το σημερινό. Πλέον με τους δρόμους μπορείς να έχεις ένα αντικείμενο που να δέχεται κάθε μέρα κόσμο. Εδώ στο Μεσολόγγι το Μουσείο Άλατος έκοψε πέρσι 170χιλ εισιτήρια! Απλά δεν υπάρχει εδώ στόχευση,θέληση. Ή σε τελική ανάλυση είναι αποψή τους και δικαίωμά τους. Παλιά υπήρχε μια Γνωμοδοτική Επιτροπή που πήγαινε στον Δήμο και έλεγε έχουμε αυτές τις προτάσεις.Αυτή η επιτροπή ήταν μόνο από πληρώματα. Πλέον από το 2015 έχει ένα μέλος στα 15 από πληρώματα! Εχουν διαρραγεί οι σχέσεις μας με την Δημοτική Αρχή. Εδώ είχαμε φτάσει να κάνουμε και δικό μας κρυμμένο θησαυρό! Φέτος πάντως έχουμε έναν! Το Καρναβάλι πρέπει να ανήκει στον Δήμο. Απλά έχει σημασία η οπτική. Μην μας βλέπουν πχ κομματικά. Στα πληρώματα είμαστε όλοι μαζί,δεν έχουμε στεγανά με βάση τις πολιτικές μας πεποιθήσεις. Το Καρναβάλι ενώνει! Εμείς ήμασταν πάντα απέναντι σε κάθε Δημοτική Αρχή γιατί πάντα θέλαμε το κάτι παραπάνω για το ίδιο το Καρναβάλι. Με όλους τους δημάρχους είχαμε τις κόντρες μας”.
Το Καρναβάλι είναι τρόπος ζωής
Τι αντιπροσωπεύει για εσάς το Καρναβάλι;
Δ.Φ: ” Το Καρναβάλι είναι τρόπος ζωής. Γιατί μας απασχολεί σαν συζήτηση 12 μήνες και στην πράξη 6 μήνες. Αλλά δημιουργεί φιλίες,παρέες,σε φέρνει κοντά και με άτομα που στην καθημερινότητα δεν είσαι συνέχεια μαζί. Αλλά ενώνει,δημιουργεί σχέσεις ζωής,σεβασμού. Υπάρχει κοινός στόχος. Το Καρναβάλι είναι σαν την Ελλάδα του ΠΑΣΟΚ του ’80 . Θα μπουν σε ένα μέρος και θα διασκεδάσουν όλοι μαζί ασχέτως τι είναι ο καθένας. Γινόμαστε ένα. Δεν έχει χρώματα,τάξεις,κοινωνικές ανισότητες. Σαφώς θα έπρεπε να είνα το Νο1 προϊόν της πόλης. Το Καρναβάλι της Βενετίας που είχα πάει πρόσφατα,επανιδρύθηκε το 1979. Αλλά οι άνθρωποι ήταν εμποτισμένοι και είπαν τότε ρε παιδιά δεν το εκμεταλλευόμαστε; Θα έπρεπε το Καρναβαλικό Εργαστήρι μας να πουλάει σε όλα τα άλλα Καρναβάλια. Εξω πχ θα δείτε και 4 παρελάσεις με άρματα που θα κατασκευάσουν οι ιδιώτες πχ με την βοήθεια του Δήμου.Το Καρναβάλι της Πάτρας είναι άλλο από της Βενετίας. Το 1981 η Πάτρα έγινε μέλος της Παγκόσμιας ομοσπονδίας. Μεγάλα Καρναβάλια έχει εκτός της Ιταλίας και του Βιαρέτζιο και η Νίκαια και το Κότορ. Άρχισε να στραβώνει το πράγμα στο δικό μας Καρναβάλι, όταν μεγάλωσε απότομα και δεν φταίνε οι τωρινοί σε αυτό. Επίσης η συνεχής αλλαγή δημάρχων αποτρέπει την συνέχεια στο πλάνο. Ήρθε και η κρίση της χώρας,κόπηκαν κονδύλια και ήρθε και ο Πελετίδης που έχει άλλη οπτική”.
Ο κόβιντ ήταν το βάλσαμο του Καρναβαλιού!
Πως ήταν στην εποχή του κόβιντ που χάθηκαν τρεις χρονιές;
Δ.Φ: ” Ο κόβιντ ήταν το βάλσαμο του Καρναβαλιού! Ήταν το restart. Στο διάστημα αυτό εμείς κάναμε μια ομάδα με πάρτι στο διαδίκτυο με 30000 κόσμο,την επόμενη χρόνια αγοράσαμε 150 κούκλες για να φτιάξει το κάθε πλήρωμα την στολή του και τις κάναμε παρέλαση σαν παρέλαση των ονείρων! Κάναμε μέχρι και Καρναβαλικό ραδιοφωνικό σταθμό! Και κάναμε και έναρξη Καρναβαλιού μόνοι μας με 1.300 αυτοκίνητα με 4 άτομα σε κάθε ένα και γυρίσαμε όλη την Πάτρα. Καρναβαλότσαρκα! Υπήρχε δημιουργία στον κόβιντ. Μέχρι και drones πήραμε και ο κόσμος στόλιζε τα μπαλκόνια. Ένα πρόβλημα είναι με τους φοιτητές που οι τελευταίοι του 2020 έφυγαν και οι νέοι που ήρθαν δεν ξέρουν τι είναι Καρναβάλι! Υπάρχει κενό και πέρσι δεν υπήρχε γκρουπ πάνω από 2500-3000 όταν έβγαιναν και γκρουπ με 10.000. Απλά πρέπει να αγκαλιάσουμε την νεολαία του σήμερα”.
Πως βλέπετε το μέλλον της πόλης της Πάτρας γενικά και σαν επιχειρηματίας;
Δ.Φ: ” Η Πάτρα έχει μια προοπτική τουριστική τεράστια αν αντιληφθούμε το τι μπορεί να κάνει. Έχασε το τρένο του City Break όταν έγιναν οι δρόμοι και είναι εύκολο να έρθουν όλοι από τους γύρω νομούς. Θα έπρεπε να έχει αναπτύξει τα πάντα. Θέατρα,συναυλίες. Θέλει αναπτυξιακή πορεία και αυτό αφορά όλους μας Δείτε τα Ιωάννινα που ήταν η πιο υποανάπτυκτη περιοχή της Ευρώπης. Και έχουμε αυτά τα κονδύλια σήμερα εμείς. Και μπορούμε να γίνουμε ένα Ηub. Η Πάτρα μπορεί να μαζέψει κόσμο μεγάλης ηλικίας επίσης που να μένει εδώ με την σύνταξη του εξωτερικού και να φέρει κόσμο ανάλογο που δεν θα τον θέλουν στον καθαρά τουριστικό προορισμό. Πάντως νομίζω θα γίνουν όλα αυτά Είναι νομοτελειακό,όπως έγινε και στο Γαλατικό χωριό. Και η Πελοπόννησος έχει μείνει πίσω. Ο τουρισμός εκτοξεύθηκε. Ένα Κόστα Ναβαρίνο απογείωσε την περιοχή,δείτε”.
Μια προσωπική ιστορία που σας έχει μείνει;
Δ.Φ: ” Εμείς έχουμε κερδίσει τον κρυμμένο θησαυρό και είμαστε κάθε χρόνο στους πρωταγωνιστές. Μας είχαν ζητήσει να βρούμε ένα Σκαρτσοφόλι που μάθαμε με τα πολλά ότι ήταν το προγαμιαίο σύμφωνο επί Ενετών στα νησιά του Ιονίου. Πρωί Κυριακής έπρεπε να τα έχουμε όλα και μας το λένε Σάββατο. Πάμε με ένα σκάφος μεγάλου ενός φίλου. Πάμε να γυρίσουμε και έχει απαγορευτικό! Και ντυμένοι και χάνοντας και το βραβείο αφού δεν γυρίσαμε,χάσαμε και την παρέλαση και την βλέπαμε από την Ζάκυνθο στην τηλεόραση”!
*Οι φωτό είναι από το προσωπικό αρχείο του κ.Φάκαλου