Πρώτη δημόσια εμφάνιση Καραμανλή αναμένεται να γίνει στην Πάτρα το βράδυ της Παρασκευής 22 Νοεμβρίου. Ο Κώστας Καραμανλής είναι κεντρικός ομιλητής στην παρουσίαση του βιβλίου του Γιώργου Χαρβαλιά «ΓΙΑΒΟΛ» που θα γίνει στον πολυχώρο “Royal”. Ενόψει της παρουσίασης ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Γιώργος Χαρβαλιάς παρέθεσε συνέντευξη στην δημοσιογράφο Ευτυχία Λαμπροπούλου και στο “π”.
Το βιβλίο σας “Γιαβολ”βάζει «Επί τον τύπον των ήλων» σε ότι αφορά την διαχρονική στάση της Γερμανίας απέναντι στην χώρα μας μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.
Η στάση της Γερμανίας απέναντι στην Ελλάδα, από την εποχή του Όθωνα και της Βαυαροκρατίας μέχρι τις μέρες μας, της δανειακής ομηρίας και της Ουκρανικής κρίσης, έχει αλλάξει ελάχιστα. Θα σας έλεγα ότι αποτελεί την επιτομή μιας αποικιοκρατικής δεσποτείας έναντι ενός κράτους αδύναμου, ετεροπροσδιοριζόμενου και διαχρονικά υπερχρεωμένου, με κυβερνήσεις που διαπνέονται από αντιλήψεις μεταπρατισμού και αδυνατούν να υπερασπίσουν αξιοπρεπώς τα ελληνικά συμφέροντα. Η Γερμανία ανέκαθεν εύρισκε στην Ελλάδα πρόσφορο έδαφος για την επιρροή της-κυρίως οικονομική-κι όταν η πατρίδα μας τόλμησε να αντισταθεί και να ταχθεί με την σωστή πλευρά της ιστορίας την τιμώρησε με τρόπο απάνθρωπο και με περίσσευμα μοχθηρίας. Εκτός από τον αφανισμό και την εξόντωση μιας ολόκληρης γενιάς Ελλήνων, οι Γερμανοί λήστεψαν και το κρατικό ταμείο. Διέλυσαν τις υποδομές και άρπαξαν το βιός των Ελλήνων, χωρίς κανένα δισταγμό ή ηθική αναστολή. Έφτασαν μάλιστα στο σημείο να ισχυριστούν ότι “δανείζονται” από την καθημαγμένη πατρίδα μας για να χρηματοδοτήσουν τις πολεμικές επιχειρήσεις τους στο μέτωπο της Βόρειας Αφρικής. Δεν μπήκαν ποτέ στον κόπο να επιστρέψουν τα χρωστούμενα, κατέληξαν όμως στις μέρες μας να εκβιάζουν τις ελληνικές κυβερνήσεις των μνημονίων, απειλώντας με έξωση από την Ευρωζώνη, αν δεν τηρήσουν τις δικές τους υποχρεώσεις. Αυτή είναι μια πολιτική “δύο μέτρων και σταθμών” την οποία η Γερμανία εφαρμόζει ανενδοίαστα, χάρις στο μέγεθος της οικονομικής της ισχύος. Το ισοζύγιο στις σχέσεις των δύο χωρών είναι πασιφανώς ετεροβαρές με την Ελλάδα στη θέση του “φτωχού συγγενή” που καλείται να επιστρέψει μέχρι δεκάρας τα οφειλόμενα στον “δυνάστη”, χωρίς να γίνεται οποιαδήποτε αναφορά στις υποχρεώσεις του παρελθόντος. Πρόκειται για μια τεράστια ιστορική αδικία που καλούμαστε να επανορθώσουμε, αν μη τι άλλο για να αποδοθεί δικαιοσύνη απέναντι στις εκατοντάδες χιλιάδες νεκρών της Κατοχής, αλλά και στη σημερινή γενιά των νέων Ελλήνων που αναγκάζεται να αναζητήσει καλύτερη τύχη στο εξωτερικό επειδή ο τόπος δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης, αφού η ελληνική οικονομία έχει επιστρέψει πολλά χρόνια πίσω εξαιτίας των γερμανικής εμπνεύσεως “τιμωρητικών” μνημονίων.
Η Ελλάδα, είναι η χώρα της ανεκτικότητας επιτρέψτε μου να πω και προσπαθεί μέσω του διαλόγου να επιλύει τα ζητήματα, βλέπετε κοινά χαρακτηριστικά στον τρόπο διαχείρισης των εθνικών θεμάτων σήμερα με το παρελθόν;
Η Ελλάδα, θα μου επιτρέψετε να πω εγώ με την σειρά μου, εξελίσσεται σε χώρα του κατευνασμού, του ενδοτισμού και της υποτέλειας στο ξένο παράγοντα. Η ανεκτικότητα είναι αρετή στον βαθμό που δεν θίγει πάγια εθνικά κεκτημένα και δεν οδηγεί σε παραχωρήσεις κυριαρχίας. Στην περίπτωση της Γερμανίας το γεγονός ότι οι ελληνικές ηγεσίες, πολιτικές και πολιτειακές, αποφεύγουν να διεκδικήσουν με αποφασιστικότητα τις αποζημιώσεις και απλώς “υπενθυμίζουν” το θέμα, μεταξύ τυρού και αχλαδίου, συνιστά εθνικό ολίσθημα. Γενικότερα όμως διακρίνουμε πλέον μια τάση υποχωρητικότητας ακόμη και σε ζητήματα “υπαρξιακής υπόστασης” του ευρύτερου ελλαδικού χώρου, δηλαδή στο Αιγαίο και στην Κύπρο.
Πολλοί σε αναλύσεις τους έχουν χαρακτηρίσει το βιβλίο σας ως τροφή για σκέψη ενός εποικοδομητικού διαλόγου τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο εσείς τι απαντάτε;
Διάλογος με ποιόν; Οι Γερμανοί διατείνονται ότι το ζήτημα των επανορθώσεων έχει παραγραφεί από την ιστορία και οι ελληνικές κυβερνήσεις αποφεύγουν να τους απαντήσουν επαναφέροντας στο τραπέζι τις νομικά ενεργές ελληνικές αξιώσεις. Σε αντίθεση, ξέρετε, με άλλα σχετικά βιβλία που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον ακόμη και της Ντόϊτσε Βέλε, η γερμανική πρεσβεία στην Αθήνα παριστάνει ότι “δεν είδε και δεν άκουσε τίποτα” για το Γιαβόλ που τροχοδρομεί ήδη στην 5η έκδοση, προλογίζεται από έναν πρώην πρωθυπουργό και έχει παρουσιαστεί σε πολλές ελληνικές πόλεις από κορυφαίες προσωπικότητες όπως ο πρώην πρόεδρος της Αθήνας, Προκόπης Παυλόπουλος. Αυτή η “σιγή ασυρμάτου” δεν είναι φυσιολογική. Φοβούμαι ότι προδίδει αμηχανία και αδυναμία αντίκρουσης γεγονότων που καταγράφονται στο βιβλίο μου.
Μιλήστε μας λίγο για την παρουσίαση του βιβλίου σας εδώ στην Πάτρα στις 22 Νοεμβρίου όπου θα παραστεί και θα μιλήσει ο πρώην Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής.
Η πρωτεύουσα της Αχαίας, που κουβαλάει την δική της τραυματική ιστορία στα μαύρα χρόνια της Κατοχής, δεν θα μπορούσε να λείπει από τους σταθμούς παρουσίασης του “Γιαβόλ”. Η συγκεκριμένη πέμπτη εμπλουτισμένη έκδοση περιλαμβάνει ένα εκτεταμένο παράρτημα στους μαρτυρικούς τόπους που συνθέτουν το ελληνικό Ολοκαύτωμα. Γιατί πρέπει να ξέρετε ότι και στην Ελλάδα εκτυλίχθηκε ένα είδος Ολοκαυτώματος. Οχι με ρατσιστικά ή φυλετικά κίνητρα, αλλά με αμιγώς τιμωρητικά κίνητρα έναντι ενός λαού που είχε την τόλμη να αντισταθεί στις δυνάμεις του Άξονα. Η περίπτωση των Καλαβρύτων είναι εξόχως χαρακτηριστική. Και ας παρουσιάζεται από κάποιους αναθεωρητές της ιστορίας-και μερικούς εγχώριους δυστυχώς-ως “αντίποινο” των γερμανικών δυνάμεων Κατοχής. Η μαζική εξόντωση αμάχων, κυρία Λαμπροπούλου, δεν αποτελεί “αντίποινο” στις εύλογες πράξεις αντίστασης ανθρώπων που μάχονται υπέρ βωμών και εστιών. Εγκλημα πολέμου είναι και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται. Ο Κώστας Καραμανλής που θα μας κάνει την τιμή να βρίσκεται κοντά μας και είναι ο κύριος ομιλητής στην εκδήλωση της Παρασκευής, έχει προλογίσει, όπως γνωρίζετε το βιβλίο. Θα μιλήσει για αυτή τη νέα εμπλουτισμένη έκδοση, αλλά εικάζω ότι η τοποθέτηση του θα στραφεί γύρω από μία σειρά συναφών θεμάτων με εθνική χροιά.
Τέλος, με καθαρή δημοσιογραφική ματιά πως κρίνετε την διαγραφή του Αντώνη Σαμαρά από τη Ν.Δ. και αν θεωρείτε πως αυτή η ενέργεια θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου δεξιά της Νέας Δημοκρατίας;
Δεν περιμένω εντυπωσιακές εξελίξεις, καθόσον οι βουλευτές στις μέρες μας κυριαρχούνται από ισχυρό ένστικτο αυτοσυντήρησης που τους απαγορεύει να αναφέρονται σε αυτόνομους αξιακούς κώδικες. Ασφαλώς η διαγραφή ενός πρώην πρωθυπουργού, επειδή εκφράζει τη διαφωνία του σε χειρισμούς εθνικών θεμάτων δεν είναι ούτε συνηθισμένη ούτε ευχάριστη για την πολιτική ατμόσφαιρα στη χώρα. Ωστόσο η διαφοροποίηση του κυρίου Σαμαρά υπήρξε κάπως όψιμη. Ο ίδιος θα έπρεπε να είναι σε θέση να γνωρίζει τις θέσεις του κυρίου Μητσοτάκη καθόσον βοήθησε προσωπικά για την ανάδειξη του στην πρωθυπουργία. Η εκ των υστέρων αφύπνιση δεν ταιριάζει στο διαμέτρημα ενός πολιτικού που έχει περάσει από κορυφαίες θέσεις εξουσίας…