Τον Έλληνα ζωγράφο, Σωκράτη Ευγενίδη θα μπορούσε να τον χαρακτηρίσει κανείς «ταξιδευτή» της τέχνης. Από πολύ μικρή ηλικία ασχολήθηκε με την ζωγραφική. Αρχές της δεκαετίας του ’80 ο Δημήτρης Μυταράς, Πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, εντυπωσιάστηκε από το ταλέντο του και τον κάλεσε να φοιτήσει στη Σχολή, ως εξαιρετικό ταλέντο. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής από τη Ρωσική Σχολή στη Φλωρεντία και τη Ρώμη. Μετά από μία απουσία περίπου 20 χρόνων από την επαγγελματική ζωγραφική, επιστρέφει δριμύτερος παρουσιάζοντας έργα του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Κατακτώντας τις καρδιές των ανθρώπων που λατρεύουν την τέχνη. Μετατρέπει το πάθος του για την ζωγραφική σε δημιουργική τέχνη. Έχει αναδειχθεί ως καλλιτέχνης του μήνα για δύο συνεχόμενες χρονιές στις USA 2019 και 2020. Έχει πραγματοποιήσει ατομική έκθεση στο «Hellenic Center» του Λονδίνου, τον Μάιο του 2022 για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα και έχει βραβευθεί από την Victoria Hislop την διάσημη Βρετανή συγγραφέα (Το νησί), εξέχων μέλος της «The British Committee for the Reunification of the Parthenon Marbles».Φέτος για πέμπτη συνεχή χρονιά συνεργάζεται με την «Art Space Gallery» στην Σαντορίνη παρουσιάζοντας στην έκθεσή του έργα μοναδικά που απεικονίζουν με αριστοτεχνικό τρόπο την Σαντορίνη, τα οποία φιλοτεχνεί μπροστά στα μάτια των επισκεπτών. Ο Σωκράτης Ευγενίδης άνοιξε την καρδιά του και μίλησε στο πανελλαδικό περιοδικό «πατρινόραμα-hellenic» και τη δημοσιογράφο Ευτυχία Λαμπροπούλου, για την πορεία του και την επανεκκίνηση του στο χώρο των εικαστικών τεχνών και της ζωγραφικής.
Πότε νιώσατε για πρώτη φορά την ανάγκη να εκφραστείτε μέσω της ζωγραφικής;
Για να είμαι ειλικρινής δεν μπορώ να προσδιορίσω με ακρίβεια την ηλικία, κάπου κοντά στην πρώτη δημοτικού.
Πως η οικογένειά σας αντιμετώπισε τη σχέση σας με την ζωγραφική;
Οι καλές τέχνες δεν εκτιμήθηκαν από την Ελληνική οικογένεια όπως και από την δική μου, αυτό συμβαίνει μέχρι και σήμερα. Για τους περισσότερους γονιούς είναι πιο σημαντική η επιτυχία (Γιατρός, Δικηγόρος κλπ.) από την ευτυχία του παιδιού τους…! Μεγάλο και ευαίσθητο θέμα αγγίξατε… Κάποια άλλη στιγμή ίσως επανέλθουμε…
Μιλήστε μας λίγο για την εποχή εκείνη που ο μεγάλος μας ζωγράφος Δημήτρης Μυταράς σας ενέταξε στην Σχολή Καλών Τεχνών ως εξαιρετικό ταλέντο, χωρίς εξετάσεις;
Ήταν μεγάλη έκπληξη, η ιδιόχειρη πρόσκληση στην ΑΣΚΤ από τον Δάσκαλο το 1984. Λίγο πριν τον είχε επισκεφθεί μια θεία μου και του είχε δείξει μερικά έργα μου. Δυστυχώς την ίδια χρονιά είχα ήδη ενσωματώσει οικογενειακές υποχρεώσεις στην Πάτρα και καθιστούσαν αδύνατη την αποδοχή της άκρως τιμητικής αυτής πρόσκλησης. Μου επέτρεψε όμως να παρακολουθώ ανεξάρτητα μαθήματα στην σχολή υπό την αποκλειστική καθοδήγησή του από το 1985 μέχρι το 1987.
Τι αποκομίσατε από τον Δημήτρη Μυταρά και τους δασκάλους σας στην Σχολή Καλών Τεχνών;
Η σχέση μου με τον Δάσκαλο, ήταν αμιγώς προσωπική σε εικαστικό επίπεδο και το μεγαλύτερο μάθημα, εκτός της έντονης χρωματολογίας και του σχεδίου, (λίγοι γνωρίζουν την σχεδιαστική του δεινότητα) που κράτησα από κείνον ήταν η αγαπημένη μου ρήση του «Η τέχνη απευθύνεται σε ελεύθερους ανθρώπους»!
Δάσκαλος με ευγένεια, έδινε στους μαθητές του με ιδιαίτερο, χαρισματικό τρόπο, συμβουλές για ξεκάθαρα σχέδια, έντονα δουλεμένα χρώματα, ελευθερία σκέψης και θεματικής έκφρασης.
Τον διέκρινε επίσης, η μοναδική ικανότητά του, να αντιλαμβάνεται το νόημα του έργου σου και με εντυπωσιακό τρόπο, αποκωδικοποιούσε τα συναισθήματα που κυριαρχούσαν μέσα σου κατά την ώρα της δημιουργίας!
Που έχετε εντάξει τον εαυτό σας στους εξπρεσιονιστές ή στους ιμπρεσιονιστές και γιατί;
Ο Καλλιτέχνης κατά την γνώμη μου δεν διαλέγει πεδία δράσης όπερ και ταμπέλες εικαστικές!
Είμαστε «υποχρεωμένοι» να αποτυπώνουμε με την διαισθητικότητά μας την ομορφιά, την λύπη, την κοινωνία, με λίγα λόγια τον Πολιτισμό και την εξέλιξή του προς όφελος του συνόλου! Εν προκειμένω ο ζωγράφος δεν διαλέγει θέμα. Το θέμα… τον διαλέγει και ο καμβάς όταν κάθεται μπροστά του πρέπει να «φοβάται» τον καλλιτέχνη!
Το 1986 βραβευτήκατε ανάμεσα σε μεγάλα ονόματα εικαστικών πως νιώσατε το βάρος της ευθύνης;
Ναι εκείνη την εποχή είχε πολύ σπουδαία ταλέντα η χώρα μας! Νομίζω ότι υπήρχαν πολλοί καλύτεροι από μένα, το βραβείο ήταν περισσότερο τυχερό!
Πως νιώσατε για πάνω από μία εικοσαετία αποχής από την ενεργό ζωγραφική δράση;
Φανταστείτε πως σε ένα ατύχημα απωλέσατε ένα μέλος του σώματός σας… Πως θα νοιώθατε αν μετά από είκοσι χρόνια, ήσαστε πάλι αρτιμελής;
Τι είναι εκείνο που σας ώθησε να πιάσετε πάλι το πινέλο και τη σπάτουλα στο χέρι σας;
Βασικά πολύ γρήγορα κατάλαβα πως τα δάχτυλά μου είναι τα καλύτερα εργαλεία στον καμβά, όπως και τόσα άλλα μέσα, το πινέλο και η σπάτουλα πλέον αποτελούν σημείο μόνο αναφοράς.
Το πιο σημαντικό για μένα είναι η πληρότητα της ψυχής και η αυτογνωσία που επιχειρώ μέσα από την ζωγραφική. Βλέπετε όλα τα όμορφα προστίθενται «αργοπορημένα» και αυτά στην φαρέτρα της ζωής! Παρηγοριά μου, το παλιό καλό κρασί που και αυτό θέλει το χρόνο του!
Τέλος, πείτε μας για τα άμεσα καλλιτεχνικά σας σχέδια.
Δεν υφίστανται καλλιτεχνικά σχέδια υπό την έννοια της οργάνωσης. Ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να σχεδιάζει επαγγελματικά, οφείλει να σχεδιάζει με την ψυχή του!
Μετά την τελευταία μου έκθεση στο Λονδίνο τον Μάιο του 2022 στο Hellenic Center.
https://helleniccentre.org/event/its-time/
Φέτος τον Σεπτέμβριο θα ζωγραφίσω ζωντανά μπροστά στο κοινό στην Σαντορίνη προσκεκλημένος σε έναν εξαιρετικό χώρο γαστρονομίας και πολιτισμού στο Ημεροβίγλι.
Σωκράτης Ευγενίδης
who is who
Σωκράτης Ευγενίδης: Έλληνας ζωγράφος, γεννημένος το 1958 στην Πάτρα. Από πολύ μικρή ηλικία ασχολήθηκε με μεγάλο ενδιαφέρον και μεταπήδησε στον τομέα της ζωγραφικής, αναπτύσσοντας μεγάλη δραστηριότητα από το 1983 έως το 1988. Το 1985 ο Δημήτρης Μυταράς, Πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, εντυπωσιάστηκε από το ταλέντο του και τον κάλεσε να φοιτήσει στη Σχολή, ως ταλέντο. Την εποχή εκείνη είχε ήδη, αναπτύξει άλλες δραστηριότητες και αυτό δεν του επέτρεψε να πραγματοποιήσει, το όνειρό του. Ο Δημήτρης Μυταράς, συμμεριζόμενος, τις υποχρεώσεις του, του έδωσε το μοναδικό προνόμιο και για δύο χρόνια από το 1985 έως το 1987 παρακολούθησε κοντά του μαθήματα ελευθέρων και ιδιαίτερων σπουδών. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής από τη Ρωσική Σχολή στη Φλωρεντία και τη Ρώμη.
Η μεσαία περίοδος
Από το 1988 έως το 2017, απείχε από την έντονη δραστηριότητα. Το πάθος του για τη ζωγραφική, αυτή την περίοδο, ουσιαστικά, καλύπτει, τις ελεύθερες ώρες του. Αυτό το χρονικό διάστημα, που λείπει από τη επαγγελματική, ζωγραφική και ίσως, δεν του επέτρεψε, την αναγνώριση, που άξιζε πραγματικά. Το 2017 επιστρέφει δυναμικά και δίνεται πλέον με πάθος, στη μεγάλη του αγάπη! Από το 1983 έως το 1988, έχει λάβει μέρος, σε αρκετές, ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1985, προτείνεται, σε διαγωνισμό πανελλήνιας έκθεσης ζωγραφικής, στον Πειραιά, ως, νεότερος, ταλαντούχος ζωγράφος.
Έργα του κοσμούν εικαστικούς χώρους, Μουσεία, Πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές.
Η επιστροφή
Η επιστροφή του το 2017 ήταν απροσδόκητα θετική. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, συνοδεύτηκε από πολλές προτάσεις, καλλιτεχνικούς χώρους, για να παρουσιάσει, τα έργα και την τεχνική του, εμπνευσμένη από την ελληνική θαλασσογραφία και το τοπίο.
Από το 2017 έως το 2019 λαμβάνει μέρος, με πολύ μεγάλη επιτυχία, σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα, Θεσσαλονίκη (Myro Gallery), Αθήνα (Estudio Gallery), Πάτρα (Agora Argyrh – Polyhedron), Σπέτσες (Anargyrios School), Ύδρα (Municipality), Ζάκυνθος (Sentido Luis), Ξυλόκαστρο (SF Space Art), Λάρισα (Remember me), Χαλκιδική (Marelia), ενώ για το 2020 είναι ήδη προγραμματισμένες ατομικές εκθέσεις σε Κεφαλονιά, Σαντορίνη, Μύκονο, Αμοργό, Κέρκυρα, Αθήνα.
Η τεχνική
Χρησιμοποιεί τόσο λάδι όσο και μικτά χρώματα. Το απεριόριστο θέμα του διεγείρει τα συναισθήματα του θεατή, αναφερόμενος κυρίως στη φύση, το ελληνικό τοπίο και τη θάλασσα. Οι πίνακές του, με το πινέλο και την σπάτουλα, αναζητούν στοιχεία μέσα από σύγχρονες, μοντέρνες, ελεύθερες και αποφασιστικές κινήσεις, επηρεασμένες από τον ιμπρεσιονισμό, με μια εξπρεσιονιστική διάθεση. Χωρίς να αποφεύγει πάντα το περίγραμμα, συχνά με αφηρημένη (abstract) προδιάθεση, προτιμά να οδηγεί την άποψη και την αντίληψη του θεατή, μέσα από έντονους χρωματικούς συσχετισμούς και ένα εντελώς προσωπικό στυλ. Η μοναδική σχέση που αναπτύσσει στον καμβά, με χρώματα, τεχνικές και υλικά, διαμορφώνεται από ένα λυρισμό, που προκύπτει, από μια θρησκευτική προσήλωση, που ο Σωκράτης Ευγενίδης έχει ανακαλύψει, στους άγραφους κανόνες αυτής της μοναδικής τέχνης.
Η Ανάδειξή του ως καλλιτέχνη του μήνα για 2 συνεχόμενες χρονιές στις USA
2019 https://artanddesigninspiration.com/featured-artist-sokratis-painting-the-very-taste-of-life/
2020 https://artanddesigninspiration.com/meet-featured-artist-sokratis-evgenidis/
Η Έκθεση στο Λονδίνο στο “Hellenic Center” τον Μάιο του 2022 για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα https://helleniccentre.org/event/its-time/ όπου βραβεύθηκε από την Victoria Hislop Διάσημη Βρετανή συγγραφέα (Το νησί) Εξέχων μέλος της The British Committee for the Reunification of the Parthenon Marbles.
Η ανελλιπής για 5η συνεχή χρονιά με την έκθεση και συνεργασία με την “Art Space Gallery” στην Σαντορίνη https://www.facebook.com/photo/?fbid=913967210530390&set=a.517082063552242