Νικόλας Καραγκιαούρης : «Απογοητεύομαι, όταν μένουν στην εμφάνισή μου!»

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Ρηγόπουλο

Σαν ευλαβής προσκυνητής που αφήνει πίσω του την τύρβη της καθημερινότητας και προχωρά απερίσπαστος στην ατραπό του καθήκοντος για να ανακαλύψει το ξέφωτο της δικής του αποκάλυψης, ομοιάζει ο Νικόλας Καραγκιαούρης. Ένας προικισμένος βαρύτονος, που αν και χαρακτηρισμένος πολίτης του κόσμου λόγω των διεθνών εμφανίσεών του, παραμένει προσηλωμένος στην κατά βάσιν μοναχική πορεία που οφείλει να ακολουθεί αταλάντευτα κάθε συνειδητοποιημένος λυρικός καλλιτέχνης και στον εγκρατή τρόπο ζωής, που επιβάλλει η απαιτητική τέχνη της μουσικής που υπηρετεί.

Οι καλλιτεχνικές επιδόσεις του, συμβαδίζουν απόλυτα με το ύψος του: Επιβάλλεται στη σκηνή, όχι μόνο λόγω των 2 μέτρων και πέντε εκατοστών της ευθυτενούς κορμοστασιάς του, αλλά αναμφίβολα, γιατί κατορθώνει να ορθώνει το πάθος και τη σπουδή του για τη μουσική, την ίδια στιγμή που απλώνει με επιβλητικότητα και χάρη, την εκστατική ερμηνεία του, στις διαδοχικές οκτάβες του πενταγράμμου.

Ο καταξιωμένος λυρικός τραγουδιστής Νικόλαος Καραγκιαούρης μιλάει στο “Πατρινόραμα” και εξομολογείται 

“Η όπερα και το μιούζικαλ είναι είδη παρεξηγημένα στην Ελλάδα, μόνο από όσους δεν γνωρίζουν την βαθιά τους ιστορία”

Ο Νικόλας Καραγκιαούρης, ξεκίνησε να κυλάει την αμαξοστοιχία του ονείρου του, από τις ράγες της Πάτρας, έχοντας μέχρι σήμερα κάνει στάσεις, στις μεγάλες διεθνείς μητροπόλεις της όπερας. Και το ταξίδι του στην μουσική, προβλέπεται το ίδιο απρόβλεπτο και γοητευτικό, όπως ακριβώς και η συνέντευξή του στο «πατρινόραμα»…

• Πόσο ασκητική και πειθαρχημένη είναι η ζωή ενός λυρικού τραγουδιστή και πόσο απαιτητική η διατήρηση της ερμηνευτικής του απόδοσης;

«Όλα είναι θέμα επιλογών. Κανονικά, η μετρημένη ζωή ενός καλλιτέχνη τον βοηθά να διατηρήσει και να δυναμώσει τα φυσικά του προσόντα. Αν πρέπει να βάλω σε σειρά σημαντικότητας τις διαδικασίες που ακολουθώ εγώ προσωπικά για την φωνητική μου πρόοδο θα ήταν: αρχικά η μουσική μελέτη, στη συνέχεια η φυσική κατάσταση και τέλος η ευχάριστη διάθεση. Κάθε λυρικός τραγουδιστής έχει τους δικούς τους τρόπους να διατηρείται και να προοδεύει τη φωνή του».

• Είναι …παρεξηγημένα είδη στην Ελλάδα, η όπερα και το μιούζικαλ;

«Τα είδη αυτά είναι παρεξηγημένα, μόνο από όσους δεν γνωρίζουν την βαθιά τους ιστορία. Η όπερα γεννήθηκε το 1598 στην αυλή του Κόμητος Bardi στη Φλωρεντία, ως ανάγκη να δημιουργηθεί μια καινούργια παραστατική τέχνη που θα αναβίωνε μουσικά την αρχαία ελληνική τραγωδία. Έτσι γεννήθηκε ένα καινούργιο μουσικοθεατρικό είδος η εξέλιξη του οποίου είναι το μιούζικαλ. Όσο πιο πολύ γνωρίζουμε την ιστορία ενός πράγματος τόσο λιγότερο το παρεξηγούμε. Το ίδιο άλλωστε δεν ισχύει και με τους ανθρώπους;»

«Η ΟΠΕΡΑ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ»

• Η όπερα εξελίσσεται; Μπορεί να κερδίσει τους νέους ακροατές;

«Κάποιοι λένε ότι η όπερα είναι ένα παλιό είδος και οφείλουμε να το σεβόμαστε σαν μουσειακό. Ωστόσο, όπως όλα στην τέχνη, έτσι και η όπερα εξελίσσεται μαζί με την εποχή της. Ρίχνοντας μια σύντομη ματιά στη διεθνή σκηνή, καταλαβαίνουμε ότι όλα τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα παραστατικών τεχνών έχουν αφομοιωθεί στα σκηνικά ανεβάσματα της όπερας, γεγονός που αναπόφευκτα ανανεώνει το κοινό της. Παγκοσμίως τα ποιοτικά στάνταρντς των παραγωγών έχουν ανεβεί με αλματώδη ρυθμό μετατρέποντας την όπερα από ελιτίστικη ψυχαγωγία των προηγούμενων δεκαετιών σε ένα σύγχρονο λαοφιλές είδος».

• Πηγαίνετε να διασκεδάσετε σε νυχτερινά κέντρα διασκεδάσεως, τα λεγόμενα μπουζουξίδικα;

«Η διασκέδαση στις μέρες μας, είναι συνυφασμένη με την εκτόνωση. Προτιμώ μια πιο ήσυχη διασκέδαση όπως η συνάντηση και συζήτηση με δικούς μου ανθρώπους».

• Ποιοι είναι οι ρόλοι, που λαχταράτε κάποια στιγμή να ερμηνεύσετε;

«Οποιαδήποτε ανάθεση αναλαμβάνω, την αγκαλιάζω με επαγγελματισμό και βάζω στοιχεία της προσωπικότητάς μου στην ερμηνεία μου. Λαχταρώ να συντονίζομαι με ουσιαστικές συνεργασίες, ανεξαρτήτως ρόλου».

• Το ύψος σας, στέκεται εμπόδιο για την ανάληψη κάποιων ρόλων; Έχετε χάσει ευκαιρίες, εξ αιτίας του;

«Αντιλαμβάνομαι το νόημα της ερώτησης, ωστόσο δεν σας κρύβω ότι αυτό που οι άλλοι θεωρούν ύψος, για μένα είναι η πραγματικότητα μου, μια κατάσταση ύπαρξης που δεν εξετάζω αν είναι ευλογία ή εμπόδιο».

«Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΕΡΧΕΤΑΙ ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ»

• Η καταξίωση στο χώρο της όπερας έρχεται μέσα από την Ελλάδα, ή πρέπει η αναγνώριση να έλθει από το εξωτερικό;

«Η αναγνώριση δεν έρχεται ούτε μέσα από την Ελλάδα, ούτε από το εξωτερικό. Η αναγνώριση έρχεται, κατά τη γνώμη μου, πρωτίστως από τον εαυτό μας»

«ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΟΥ ΝΑ ΔΙΑΜΕΝΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
-Σε ποια χώρα που αναδεικνύει το λυρικό θέατρο, θα σας ταίριαζε να διαμένατε μόνιμα και γιατί;
«Έχω ταξιδέψει σε πολλές χώρες λόγω της τέχνης μου και αυτό το θεωρώ ευλογία. Γνώρισα κουλτούρες και ανθρώπους που υπηρετούν αυτό που ονομάζουμε κλασσική μουσική και λυρικό θέατρο. Όμως, είναι επιλογή μου να διαμένω στην Ελλάδα η οποία έχει τεράστιο μουσικό πλούτο. Είναι ευθύνη μας να βγαίνει στο φως».

«ΣΕΒΟΜΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΙ ΤΟΥΣ ΑΣΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ!»
-Πώς νιώθετε, όταν πληροφορήστε τα υψηλά νυχτοκάματα, ακαλλιέργητων μουσικά, αστέρων της νύχτας;
«Το είπατε και μόνος σας. Εφόσον είναι αστέρια και έχουν καταφέρει να αμείβονται σε υψηλές κλίμακες, το σέβομαι και τους παραδέχομαι. Η μόρφωση, από τηνάλλη, είναι κάτι πολύ προσωπικό που πολλές φορές δεν αποφέρει και την αναμενόμενη άνεση στο πορτοφόλι. Όπως και να ‘χει πιστεύω ότι οι καλλιεργημένοι, στον τομέα τους άνθρωποι, ποτέ δεν βγαίνουν χαμένοι».

• Δραματικοί ή κωμικοί ρόλοι πιστεύετε ότι σάς ταιριάζουν περισσότερο και γιατί; Πρέπει ο καλλιτέχνης, να ταυτίζεται
με ένα συγκεκριμένο τύπο;

«Στην τέχνη συνήθως το δραματικό και το κωμικό πάνε χέρι – χέρι. Κάθε δραματικός ρόλος εμπεριέχει το κωμικό του αντίβαρο και αντίστροφα. Η εργασία που κάνω σε κάθε ρόλο πολλές φορές, εστιάζει στο να ανακαλύψω αυτό το αντίβαρο».

• Πώς καταφέρνετε και αφήνετε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, την προσωπική σας ζωή; Πώς αντιμετωπίζετε όταν εστιάζουν στην εμφάνιση σας;

«Το να εκτίθεσαι στο δημόσιο φως μέσω της τέχνης σου, είναι κάτι που απαιτεί ειδικές δεξιότητες και χρόνια εκπαίδευσης. Όσο πιο διαχωρισμένη είναι η προσωπική ζωή από αυτή τη συνθήκη, τόσο πιο απερίσπαστα ασκείς την τέχνη σου. Θα ήταν ψέμα να σας πω ότι δεν κολακεύομαι όταν εστιάζουν στην εμφάνιση μου, αλλά δεν σας κρύβω απογοητεύομαι όταν μένουν μόνο εκεί».

«Στα δικά μου μάτια η μουσική είναι μια και είμαι τυχερός να την υπηρετώ»

«ΣΤΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΜΟΥ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΦΙΛΙΕΣ»

• Θα θέλατε να δοκιμαστείτε και σε άλλα είδη μουσικής και αν ναι, σε ποια; Θεωρείτε ότι πρέπει ο λυρικός τραγουδιστής να είναι αφοσιωμένος αποκλειστικά στο είδος του;

«Είχα την χαρά να δοκιμαστώ σε αρκετά μουσικά είδη μέχρι σήμερα. Μιούζικαλ, ροκ όπερα, μουσική σκηνή, έντεχνο τραγούδι και φυσικά όπερα. Στα δικά μου μάτια η μουσική είναι μια και είμαι τυχερός να την υπηρετώ. Μπορείς να μένεις αφοσιωμένος στο είδος σου ή να δοκιμάσεις διάφορα μουσικά είδη. Το σημαντικό είναι να αναλάβεις την ευθύνη του τιμήματος των επιλογών σου».

• Νιώθετε ως λυρικός τραγουδιστής, ένας πολίτης κόσμου; Πόσο σας γοητεύει αυτό;

«Η μουσική είναι διαβατήριο που μπορεί να σε ταξιδέψει παντού. Αποτελεί μια παγκόσμια γλώσσα που ενώνει έθνη και φυλές. Πολίτες του κόσμου οφείλουμε να αισθανόμαστε όλοι. Η ανθρωπότητα είναι ένα και σαν μουσικός το νιώθω κάθε φορά που βρίσκομαι πάνω στη σκηνή».

• Ποιες είναι οι πιο όμορφες αναμνήσεις, από την γενέτειρά σας, την Πάτρα;

«Στις αναμνήσεις μου από την Πάτρα πρωταγωνιστεί η οικογένειά μου, οι παιδικές μου φιλίες και τα πρώτα πολύτιμα χρόνια της μουσικής μου εκπαί δευσης».

«Η διασκέδαση στις μέρες μας, είναι συνυφασμένη με την εκτόνωση»

«ΣΠΟΥΔΑΖΕΤΕ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ; ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΑΦΗΣΕΤΕ…»

• Πόσο ικανό ως βιοποριστικό μέσο στην Ελλάδα, είναι το λυρικό τραγούδι; Έχετε αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες;

«Κάποτε με άκουσε ένας δάσκαλος και με ρώτησε αν σπουδάζω και κάτι άλλο. Του ανάφερα την σχολή που φοιτούσα εκείνη την περίοδο και μου είπε: «Καλό θα ήταν να μην το αφήσετε». Μάλλον ήθελε να με προστατεύσει από τις οποίες δυσκολίες θα συναντούσα στην πορεία. Όταν κάποιος άνθρωπος ασχολείται στη ζωή του με αυτό που αγαπά και καταφέρνει να βιοπορίζεται από αυτό, τότε πιστεύω ότι δεν μετανιώνει για τις οποίες δυσκολίες συνάντησε στην πορεία προς την καταξίωση».

WHO IS WHO
Νικόλας Καραγκιαούρης – Ποιος είναι

Βαρύτονος. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα όπου έλαβε τις πρώτες μουσικές του γνώσεις. Απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών. Βραβευμένος σε διαγωνισμούς: Λονδίνο (2016), Μπαϋρόιτ (2012), Θεσσαλονίκη (2009) και Αθήνα (2008). Συνεργάστηκε με την Όπερα της Βιέννης, την Salle Cortot στο Παρίσι, την Όπερα της Σαγκάης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, το Εθνικό Θέατρο, το
Θέατρο Παλλάς, Απόλλων Σύρου κ.α. Ερμήνευσε μεγάλο εύρος ρόλων Όπερας: Φράνκ (Νυχτερίδα), Πολύφημος (Άκις και Γαλάτεια), Πατήρ (Χένσελ και Γκρέτελ), Ταυρομάχος (Κάρμεν), Μπάρτολο (Ο κουρέας της Σεβίλλης), Δον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες), Κόμης του Τσεπράνο (Ριγολέτος), Μαρκήσιος του Ομπινύ (Τραβιάτα), Ειρηνοδίκης (Φόνισσα), Κόντε (Τροβατόρε), Σάρπλες (Μαντάμα Μπατερφλάϊ), Ιεροεξεταστής (Δόν Κάρλος), Κολίν (Μποέμ).

Ερμηνευτής του Ελληνικού μουσικού θεάτρου, μιούζικαλ και οπερέτας με ρόλους όπως Πατήρ Μέηπλς (Μόμπυ Ντικ), Ιεροεξεταστής (Δαίμονες), Δίας (Τρωικός Πόλεμος), Κλάουντ (Οι καμπάνες του Εντελβάϊς), Συνταγματάρχης (Βαφτιστικός), Φον Κράπφεν (Η Πριγκίπισσα της Σάσσωνος), Ρόμπερτ Σούμαν (Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας), Τζάκ (Μολυβένιος στρατιώτης), Τέρας (Η πεντάμορφη και το τέρας).

Συνεργάζεται με σπουδαίους ηθοποιούς, σκηνοθέτες, εικαστικούς, μαέστρους και μουσικούς από όλο τον κόσμο. Πραγματοποιεί θεματικά κονσέρτα με ιστορικά θέματα όπως τη φιλελληνική μουσική και τους Μικρασιάτες συνθέτες, προβάλλοντας την διεθνή ποιητική και μουσική σύνθεση κατά την ρομαντική περίοδο από την μεγάλη Ελληνική Επανάσταση του 1821, και έπειτα.

 

Στο “Πατρινόραμα plus ” που κυκλοφορεί !